حقیقت‌پور: قانون انتخابات ریاست‌جمهوری چارچوب منطقی می‌خواهد

یک نماینده سابق مجلس گفت: اینکه بگویم هر شخصی ایرانی بود و سواد داشت بیاید و در انتخابات نام‌نویسی کند، توهین به مردم ایران است.

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: قوانین مربوط به این انتخابات باید یک چارچوب منطقی داشته باشد. اینکه بگویم هرکس ایرانی بود و سواد داشت بیاید و در انتخابات نام‌نویسی کند، توهین به مردم ایران است.

وی افزود: برخی از کشورها این قانون را دارند که برای نام‌نویسی در انتخابات باید دو هزار نفر استاد دانشگاه او را تأیید کنند، اما در کشور ما می‌بینیم که یک کسی می‌آید و ثبت‌نام می‌کند که چوپان است یا دیگری می‌آید ثبت‌نام می‌کند که اصلاً سواد ندارد. اینها باعث تمسخر انتخابات از سوی برخی مردم می‌شود و این درست نیست.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: من احتمال می‌دهم این تغییراتی که نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در نظر دارند تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات تکمیل نشود و احتمالا به دوره بعدی موکول خواهد شد، اما در عین حال تصور می‌کنم نفس ایجاد اصلاحاتی در قانون انتخابات ریاست جمهوری محل اشکال یا ایراد نیست.

حقیقت‌پور در پاسخ به این پرسش نظر وی درباره ارائه برنامه‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری به اعضای شورای نگهبان و موضوعی که در این زمینه در طرح نمایندگان گفته شده، چیست، تصریح کرد: من خودم این طرح را ندیده‌ام و نخواندم اما در عین حال می‌توان گفت که شورای نگهبان برابر قانون وظیفه‌ای در زمینه ممیزی برنامه‌های انتخاباتی کاندیداها ندارد. ما موارد بسیاری داشتیم که افراد آمدند و رییس جمهوری شدند و بعد از آن برنامه‌های خود را مطرح کردند. بنابراین کار شورای نگهبان رسیدگی به صلاحیت فردی کاندیداهای ریاست‌جمهوری است.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که نظرش درباره بررسی لایحه دولت به جای طرح خود نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چیست، اظهار کرد: چیزی که دولت می‌گوید لایحه‌ای است که تهیه کرده و می‌تواند در نهایت آن را با طرح نمایندگان تلفیق کرد و نقاط مشترک برجا گذاشت و نقاط اختلاف را هم در یک جلسه مشترک میان دولت و مجلس به توافق و جمع‌بندی رساند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.