حقیقت حج سازندگی روح و جسم است

2369.jpg

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: حج یک ارتباط و رابطه مناجاتی و سازندگی روح و جسم برای جوامع بشری است.

فائزه عظیم زاده اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «برای حج تمتع باید شرایط خاصی داشته باشیم» اظهار کرد: حج یک خودسازی و جامعه سازی است و در این شرایط جامعه رو به تکامل الهی حرکت می‌کند.

این استاد حوزه با اشاره به فلسفه‌ اصلی حج تصریح کرد: حج اصلی یعنی رسیدن به ذات اقدس الهی و جدا شدن از تعلقات مادی و این‌که برای مقطعی از زمان خود را در محضر خداوند حس کنیم.

وی با بیان این‌که «حج یک مجاهدت در راه خدا است» تصریح کرد: در حج می‌خواهیم به قرب الهی برسیم و باید وحدت رای حتی در لباس و مناسک هم داشته باشیم و شیطان نفس را دور کنیم تا به حقیقت درون برسیم.

عظیم‌زاده اردبیلی با بیان این‌که «شیوه‌ اعمال عبادی نشانگر این امر نیست که صرفا می‌خواهیم به گرد یک کعبه گلی بچرخیم» عنوان کرد: در حقیقت باید کعبه دل را طواف کنیم و به تقرب الهی برسیم و از نعمت‌های دنیا برای رسیدن به یک نظام هدفمند و توام با تدبر و حضور قلب استفاده کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان این‌که «حج یک امر عبادی و سیاسی است» خاطرنشان کرد: ما در فروعات دین مساله تولی و تبری را داریم، یعنی باید با دوستان خدا دوست و با دشمنان خداوند دشمن باشیم که این عمل در حج کاملا مشهود است در حقیقت اصل ولایت و رهبری الهی در حج به ظهور می‌رسد.

وی با اشاره به همصدا شدن مسلمانان در حج و برایت از مشرکین عنوان کرد: در حج برای ساختن جامعه اسلامی باید از خود بگذریم؛ خودسازی را شروع تا جامعه را به ساحل آرامش برسانیم.

عظیم‌زاده اردبیلی با اشاره به اهانت صورت گرفته به پیامبر اکرم (ص) تصریح کرد:‌ وظیفه‌ تمام مسلمانان این است که فکر و سیره و روش پیامبر را در جامعه پیاده کنند تا دشمنان در مقابل این روش متزلزل شوند.

وی در پایان با بیان این‌که «باید حج واقعی صورت بگیرد» گفت: دشمنان کیان دین اسلام را مورد تجاوز قرار داده‌اند و این امر برای تمام مسلمانان غیر قابل پذیرش است بنابراین باید پیامبر شناسی را شروع و برای مبارزه صحیح با دشمنان آماده شویم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.