حق شکایت به فیفا برای تیم شهید منصوری محفوظ است/ فدراسیون پاسخگو نیست!

مهدی شیرزادی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پیرامون آخرین بازی از لیگ برتر فوتسال کشور که در اسفندماه سال گذشته در اصفهان برگزار شد، تیمهای فوتسال گیتی پسند و پرسپولیس تهران مقابل هم قرار گرفتند که گیتی پسند با نتیجه ۱۱ بر ۲ برنده اعلام و با تفاضل یک گل توانست قهرمان لیگ برتر شود.

وی بیان کرد: از طرفی نیز بحث تبانی بین دو تیم مطرح شد که سردار محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز این مسئله را اعلام کردند و همچنین برنامه های متعددی از جمله برنامه ۹۰ نیز آن را مطرح کرد.

این مسئول افزود: در همین راستا از سوی باشگاه شهید منصوری قرچک شکایتهایی به کمیته انضباطی تقدیم شد و در نهایت این کمیته ظرف گذشت چند ماه رأی را صادر کرد.

وی یادآور شد: رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرد که تبانی محرز شده، لیکن در این تبانی یکسری از بازیکنان و سرپرستان تیمها محروم شدند اما برای محصول این تبانی که قهرمانی تیم گیتی پسند بود، رأی نامشخص است که باید قهرمانی آن باطل شود.

متأسفانه تا امروز رأی کمیته استیناف از سوی دبیرکل فدراسیون فوتبال اعلام نشده است

این حقوقدان و مدرس دانشگاه ادامه داد: متأسفانه به این موضوع در کمیته انضباطی هیچ توجهی نشد و در نهایت مسئولان تیم شهید منصوری قرچک به کمیته استیناف تجدیدنظر خواهی کردند، کمیته استیناف هم بعد از گذشت مدتی در روز ۱۸ خردادماه جلساتی داشت و رئیس این کمیته اعلام کرد که رأی صادر شده و در اختیار دبیرکل فدراسیون فوتبال قرار گرفته است اما تا روز جاری رأی ابلاغ نشده است.

آقایان فدراسیون فوتبال طفره می روند

وی با اشاره به اینکه پیگیریهای مکرری از سوی مسئولان این باشگاه صورت گرفت، عنوان کرد: آقایان فدراسیون فوتبال به بهانه های مختلف تا امروز طفره رفتند و دبیرکل اعلام کرده که حکم در اختیارش قرار نگرفته؛ این در حالی است که کمیته استیناف از دادن حکم به دبیرکل خبر داده است.

شیرزادی افزود: لذا بر اساس ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی که بیان می کند: “چنانچه هر یک از صاحب منصبان، مستخدمان و مأموران دولتی و شهرداریها در هر مرتبه و مقامی که باشند از مقام خود سوء استفاده کرده و از اجرای اوامر کتبی دولتی و یا اجرای قوانین مملکتی یا اجرای احکام یا اوامر مقامات قضایی یا هرگونه امری که از طرف یک مقام قانونی صادر می شود، جلوگیری کنند از یک تا پنج سال محکوم خواهند شد.

فدراسیون فوتبال حق ندارد رأی را پیش خود نگه دارد

وی گفت: دبیرکل فدراسیون فوتبال فقط یک وظیفه قانونی دارد و آنهم ابلاغ آراست و حق ندارد رأی را پیش خود نگه دارد.

معاون حقوقی باشگاه فرهنگی ورزشی شهید منصوری قرچک اضافه کرد: صدور رأی از سوی کمیته استیناف بر روی خروجی سایتهای مختلف رفت اما دبیرکل فدراسیون این موضوع را انکار می کند.

مسئولان فدراسیون فوتبال وقت کشی می کنند

وی با انتقاد از طفره روی و وقت کشی مسئولان این فدراسیون اظهار داشت: از مسئولان امر بارها خواسته ایم که هر چه زودتر به موضوع رسیدگی کنند.

عدم ابلاغ رأی نشانه باطل شدن قهرمانی گیتی پسند است

این مسئول با اشاره به اینکه از محتوای رأی بی اطلاع هستیم، ادامه داد: عدم ابلاغ رأی بیانگر این است که رأی کمیته انضباطی به نوعی نقض و به احتمال قوی قهرمانی تیم گیتی پسند باطل شده است.

کسی در فدراسیون فوتبال پاسخگو نیست!

وی یادآور شد: مسئولان باشگاه شهید منصوری، مسئولان شهرستان ورامین و بخش قرچک بارها پیگیر این مسئله بوده اند اما کسی در فدراسیون فوتبال کسی پاسخگو نیست.

معاون حقوقی باشگاه فرهنگی ورزشی شهید منصوری قرچک ادامه داد: اگر کمیته استیناف حتی یک درصد رأی کمیته انضباطی را تأیید کرده باشد، باز ما بر اساس اساسنامه فدراسیون حق شکایت به فیفا را خواهیم داشت و از رئیس فدراسیون می خواهیم موضوع را هرچه زودتر فیصله بدهد.

وی عنوان کرد: در نظرسنجی برنامه ۹۰، در خصوص اینکه “آیا اراده ای در برخورد با فوتبال ناپاک وجود دارد”؟ ۸۵ درصد مردم پاسخ” خیر” دادند؛ یعنی اینکه اراده ای وجود ندارد، این اراده را مسئولان باید ایجاد کنند.

چرا می خواهند تیمی که با تبانی قهرمان شده به هر شکل ممکن به آسیا برود؟

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: جام باشگاههای آسیا نیز تیرماه در کویت برگزار خواهد شد؛ چرا می خواهند تیمی که با تبانی قهرمان شده به هر شکل ممکن به آسیا برود؟

وی گفت: با عنایت به رأی، چنانچه اعلام شود که قهرمانی گیتی پسند باطل است، تیم شهید منصوری به عنوان نماینده و جایگزین در جام باشگاههای آسیا شرکت می کند.

اعلام جرم علیه دبیرکل فدراسیون فوتبال در صورت عدم ابلاغ رأی

شیرزادی افزود: چنانچه رأی پرونده تا ۲۴ ساعت آینده اعلام نشود بر اساس قانون علیه دبیر فدراسیون اعلام جرم خواهیم کرد.

وی گفت: کمیته استیناف یک مقام قانونی است و اگر دبیرکل از صدور رأی آنها جلوگیری کند نقض قانون کرده است.

این مسئول ادامه داد: در صورتی که حکم کمیته استیناف رأی کمیته انضباطی را نقض کرده باشد که هیچ، ‌اما اگر همان حکم پابرجا باشد طبق اساسنامه فدراسیون به فیفا شکایت خواهیم کرد تا حقوق از دست رفته خود را پس بگیریم.

اتهام تبانی چه بود؟

به گزارش مهر، در رأی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آمده است: “هفته پایانی مسابقات لیگ برتر فوتسال کشور که از حساسیت خاصی برخوردار بود و دو دیدار حساس آن در دو سالن شهرستان اصفهان به ترتیب بین تیم‌های گیتی پسند اصفهان و پرسپولیس تهران و فولادماهان و شهید منصوری قرچک برگزار شده بود، نتایجی را در برداشت که پس از انجام مسابقه پرگل تیم گیتی پسند اصفهان با نتیجه ۱۱ بر ۲ مقابل تیم پرسپولیس تهران و نیز پیروزی تیم فوتبال شهید منصوری قرچک با نتیجه ۷ بر ۴ مقابل تیم فولادماهان که منتهی به قهرمانی تیم گیتی پسند و نایب قهرمانی تیم شهید منصوری قرچک و مقام سومی تیم فولاد ماهان شد در مظان اتهام تبانی قرار گرفت.

اتهام تبانی به گونه‌ای بود که اوضاع و احوال حاکم بر این دو مسابقه و نحوه عملکرد برخی از بازیکنان و عوامل تیم‌ها تحت عنوان تبانی، تیتر اول رسانه‌ها شد و برخی صحنه ‌های مربوط به عملکرد تبانی گونه بازیکنان و عوامل نیز از طریق شبکه‌های تلویزیونی مورد تحلیل قرار گرفت و در این خصوص به دلیل عملکرد سئوال برانگیز برخی از بازیکنان تیم فوتسال پرسپولیس تهران در داخل زمین مدیریت محترم باشگاه پرسپولیس نیز در اولین واکنش رسمی خود از وقوع تبانی در باشگاه خود پرده برداشته و از طریق رسانه‌ ها اعلام کرد که تبانی برای مدیریت باشگاه محرز شده و ضمن عذرخواهی از آسیب دیدگان این رفتار اظهار کرد که با خاطیان برخورد خواهد کرد.

کمیته انضباطی به محض مطرح شدن تبانی در رسانه‌ها و به محض دسترسی به فیلم مسابقه، پرونده مربوط به تبانی را در دستور کار خود قرار داد و علیرغم همزمانی با تعطیلات نوروز ۹۱ در اولین فرصت اداری سال نو، در مورخ ۶/۱/۹۱ خطاب به باشگاه فرهنگی ورزشی شهید منصوری قرچک و نیز باشگاه پرسپولیس تهران و نیز سایر مبادی ذیربط، از آنها خواست که دلایل و مدارک به دست آمده را به کمیته انضباطی تسلیم کند.

باشگاه فرهنگی ورزشی شهید منصوری در مورخ ۱۶/۱/۹۱ اولین شکایت را که حاوی مطالب و مستنداتی بود ارائه کرد و کمیته مسابقات فوتسال نیز در تاریخ ۱۹/۱/۹۱ گزارش جامعی ارائه کرد ولی باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس پاسخی به کمیته انضباطی نداد که علی رغم تماس‌های مکرر و قول مسئول کمیته انضباطی باشگاه مبنی بر تسلیم پاسخ در ۴۸ ساعت آینده بازهم پاسخی نرسید و پس از سپری شدن بیش از یک ماه از نامه اول و ارسال نامه دوم به باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس آن باشگاه با گذشت ۴۰ روز هنوز پاسخی نداده و مدیریت محترم باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس در حالی در رسانه ‌ها از برخوردش با عاملان تبانی گزارش داده که هیچ مستنداتی به کمیته انضباطی ارائه نکرده است.

کمیته انضباطی در اجرای مفاد ماده ۴۱ آیین نامه این کمیته و با تشکیل گروهی سه نفره تحقیقات مورد نیاز را انجام داد و به موازات این تحقیقات مکاتباتی نیز با برخی نهادهای مرتبط از جمله اداره محترم حراست فدراسیون و نیز دبیرخانه رسیدگی به تخلفات اخلاق حرفه‌ای فوتبال و نیز معاونت محترم ورزش وزارت ورزش و جوانان به عمل آمد و نهایتا کمیته انضباطی رفتارهای غیرورزشی و غیرجوانمردانه حادث شده در دو مسابقه روز پایانی فوتسال در اصفهان را احراز و مورد تنبیه انضباطی قرار داد”.

حکم کمیته انضباطی چه بود؟

محرومیت سرپرست و سرمربی تیم فوتسال فولادماهان، محرومیت و جریمه سه بازیکن و مربی تیم پرسپولیس، محرومیت سرپرست تیم فوتسال پرسپولیس، جریمه محمدرضا حیدریان کاپیتان پرسپولیس به دلیل عدم همکاری مطلوب با کمیته انضباطی، محرومیت سرپرست تیم فوتسال گیتی پسند و عدم تغییر نتیجه بازی گیتی پسند – پرسپولیس از موارد حکم صادر شده توسط کمیته انضباطی بود. 

این در شرایطی است که انتظار می رفت تا کمیته انضباطی در صورت احراز رفتارهای غیرورزشی و غیر جوانمردانه که شامل تبانی نیز بود، حکم بازنده شدن تیم های تبانی کننده را نیز صادر کند.

هفته پایانی مسابقات فوتسال لیگ برتر باشگاه‌های کشور ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد و تیم گیتی پسند اصفهان که برای دستیابی به عنوان قهرمانی نیاز به یک پیروزی پرگل مقابل پرسپولیس داشت، این تیم را با نتیجه ۱۱ بر ۲ شکست داد و با ۶۵ امتیاز قهرمان لیگ برتر فوتسال شد.

از سوی دیگر تیم شهید منصوری قرچک نیز در خانه فولاد ماهان به برتری ۷ بر ۳ دست یافت و ۶۵ امتیازی شد اما به دلیل یک تفاضل گل کمتر نسبت به تیم گیتی پسند از دستیابی به عنوان قهرمانی بازماند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.