حلاوت افتتاح جاده اردبیل ، سرچم را همچنان در کام مردم و رانندگان شیرین نگهداریم

این بخش دربرگیرنده فعالیت هایی است که به شکلی گسترده در تمام زمینه های تولید ، توزیع و مصرف کالا و خدمات ومسافر جریان داشته و در مجموعه فعالیت های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری ایفا می کند.

علاوه بر این یکی از مولفه ها و عناصر اصلی توسعه راههای ارتباطی است ، به این معنا که ایجاد و توسعه راهها اعم از راههای دریایی ، هوایی ، زمینی و امنیت راهها و بهره گیری از ابزار و وسایل جابجایی و ترابری انسان و کالا نه تنها نقش بنیادین و اساسی در توسعه اقتصادی دارد ، بلکه در ابعاد دیگر توسعه نیز نقش مستقیم و سازنده دارد.

بدون وجود راهها امکان تبادلات فرهنگی و انتقال داده ها و یافته ها از سرزمینی به سرزمین دیگر فراهم نمی شود و اساسا در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمی توان نقش راههای ارتباطی در بهتر کردن هزینه ها ، زمان سفر ، سرعت جابجایی ، ایمنی و سطح خدمات ارایه شده را انکار کرد.

پروژه راه اصلی اردبیل ، سرچم نیز از هنرنمایی های بزرگ حوزه راه و شهرسازی است که در استان احداث شده و از شاخصه های آن ۱۲ تونل و ۱۴ دهنه پل خاص و بزرگ در این مسیر کوهستانی می باشد که در نوع خود بی سابقه است.

راه اردبیل به سرچم برای تسهیل ارتباط مستقیم شهرهای استان اردبیل با نقاط مرکزی کشور و با صرف افزون بر یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته شده است.

این راه اصلی که عملیات اجرایی ساخت آن از سال ۷۴ آغاز شد ۱۱۸ کیلومتر طول دارد و دارای ۳۳۰ پل کوچک و بزرگ به طول بیش از یک هزار و ۵۰۰ متر و ۱۲تونل به طول سه هزار و ۱۲۸ متر است.

با اتصال جاده اردبیل به سرچم به آزاد راه زنجان به تبریز فاصله شهرهای مرکز استان اردبیل تا تهران کاهش ‌یافته است.

کاهش زمان سفر از استان اردبیل به بسیاری از استان‌های کشور از جمله تهران ، همدان ، اصفهان و فارس ، کاهش آمار سوانح جاده ای ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش آلودگی هوا ، افزایش سرعت رشد و توسعه منطقه شمال غرب ایران ، تسهیل صادرات و واردات از طریق مرز بیله سوار و پارس آباد و رشد چشمگیر منطقه مستعد دشت مغان از طریق کشاورزی و تسهیل انتقال محصولات این منطقه به سایر مناطق از نتایج مثبت ساخت این جاده هستند.

در کنار آثار مثبت این جاده ریزش مداوم سنگ از ترانشه های غیرایمن جاده ، نشست جاده و وجود چاله های عمیق در سطح جاده ، وجود سرعت گیرهای نامناسب در طول جاده ، کوهستانی بودن و عدم نصب تابلوها و علایم راهنمایی به تعداد کافی در این محور موجب شده تا ضریب ایمنی این جاده کاهش چشمگیری داشته باشد.

نا امنی این جاده به دلیل مشکلات فنی این جاده از زمان احداث تاکنون انتقاد کارشناسان و بسیاری از مدیران مربوط استانی را درپی داشته است ، تا جایی که چندی پیش در پی افزایش تلفات جاده ای در سرچم این محور تازه تاسیس با شش ماه عمر توسط پیمانکار مربوطه تعمیر و بازسازی شد.

این جاده با برخورداری از ۵۰ کیلومتر راه کوهستانی و گردنه برفگیر در فصل زمستان به دلیل شرایط ناپایدار جوی از محورهای سخت گذر محسوب می شود و در فصل زمستان تردد در آن با مشکلاتی روبرو می شود که زمستان سال گذشته نیز این مشکلات عیان شد.

این محور کوهستانی و برفگیر هم اکنون از امکانات خدماتی ، امدادی و رفاهی از جمله جایگاه سوخت ، پایگاههای امدادی ، اورژانس جاده ای ، مجتمع های رفاهی و مسجد برخوردار نبوده و رانندگانی که وارد این جاده ۱۱۸ کیلومتری می شوند به هیچ عنوان امکان توقف در طول مسیر را نخواهند داشت.

چند روز پیش به دنبال تصادف یک دستگاه تریلی حامل تیرآهن با یک دستگاه سواری پژو که در محور اردبیل ، سرچم رخ داد هشت نفر جان خود را از دست دادند.

مسیر دو کیلومتری خطرناک در این محور در محدوده شهر هشتجین به دلیل شیب زیاد و کم عرض و باریک بودن حادثه ساز بوده و همچنان در این محدوده شاهد کشته شدن و واژگونی خودروهای متعدد هستیم.

در هشت ماه اخیر این نهمین حادثه دلخراش رانندگی در محور اردبیل سرچم است که منجر به فوت ۱۸ نفر از هموطنانمان شده است.

یک راننده اتوبوس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش آمار تصادفات و تلفات این جاده گفت: رانندگان به دلیل ایمنی پایین این جاده به جز مواقع ضروری از آن تردد نمی کنند.

وی با ابراز نگرانی از روند افزایش تصادفات این محور افزود: در طول هفته های گذشته چند فقره تصادف در این جاده رخ داده که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران شده است.

وی اظهار داشت: مسوولان باید در زمینه اصلاح چند کیلومتر نقطه حادثه خیز که موجب بروز دهها تصادف و کشته شدن ۱۸ نفر در طول هشت ماه شده احساس مسوولیت کنند.

راننده دیگری نیز گفت: برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار باید اعتبارات بخش راه و ترابری به سوی اصلاح و حذف نقاط حادثه خیز این جاده سوق داده شده و تمام امکانات در این زمینه بسیج شود.

حمدالله مصطفایی افزود: بارها شاهد تصادفات دلخراشی در این محور بوده ام ولی متاسفانه از پیگیری های مسوولان خبری نیست.

وی یکی از مهم ترین نقاط حادثه خیز این مسیر را حوالی شهر هشتجین ذکر کرد که تاکنون چند کشته برجای گذاشته و آخرین مورد آن مرگ دردناک هشت نفر در این نقطه بود که پنج نفر آن عضو یک خانواده بودند.

وی گفت: آسفالت این محور دارای شکستگی های زیادی است و به خاطر تردد تریلی ها سطح جاده دارای موج زیادی شده است و چندی پیش در همین محور به همین علت یک اتوبوس از جاده منحرف شد و از حرکت بازماند و اتوبوس دیگری از اردبیل اعزام شده و جابجایی مسافران را انجام داد.

یکی دیگر از رانندگان هم گفت: وضعیت نباید طوری باشد که کاهش چند ساعته زمان مسافرت ارزش تردد در این جاده را که راننده و مسافران از آن هراس دارند از بین ببرد و به همین دلیل تنها در مواقع ضروری و هنگامی که راننده ها عجله ای برای زود رسیدن به مقصد دارند از این جاده تردد کنند.

وی معتقد است حل نارسایی های این مسیر از بار ترافیکی جاده اردبیل ، رشت به تهران خواهد کاست.

عدم وجود سیستم روشنایی نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.

به رغم احداث ۱۲ دهنه تونل در این مسیر با توجه به طولانی بودن برخی از آنها سیستم روشنایی تقریبا در بیشتر این تونل ها وجود ندارد و این در حالی است روشنایی که به دلیل کاهش خطرات احتمالی و اطمینان بخشی به رانندگان از اصلی ترین نیازهای ساخت جاده ها به شمار می رود.

نبود امکانات رفاهی در جاده نیز یکی از علل کاهش تردد در این جاده بوده و نارضایتی رانندگان عبوری را به دنبال دارد ، از سوی دیگر هیچ پمپ بنزینی برای سوختگیری در این مسیر ۱۸۳کیلومتری وجود ندارد.

یک راننده گفت: این مسیر فاقد سیستم روشنایی است و با توجه به ایمن نبودن این جاده و تردد کمتر در آن و نبود پمپ بنزین برای سوختگیری خودروها در طی این مسیر اگر برای خودرویی مشکلی پیش بیاید باید ساعت ها معطل بماند و این در شرایطی است که در خیلی از مسیرهای این جاده تلفن همراه نیز آنتن نمی دهد.

این مشکلات در زمان ساخت این جاده نیز مطرح بود و با وجود این که مسوولان مربوطه بارها اعلام کردند در ساخت این جاده از مشاوران خبره تهران استفاده شده و این محور کاملا ایمن و مطمئن است اما ریزش یکی از تونل ها هنگام ساخت و ریزش در سه نقطه از جاده در همان ابتدای امر بر این ابهامات افزود.

مدتی پیش نیز ریزش چند باره سنگ از کوه در جاده اردبیل ، سرچم این جاده را برای چندمین بار متوالی تا ساعت ها مسدود کرد.

رییس اداره راه و ترابری کوثر در بازدید از این جاده گفت: به دنبال سقوط قطعات بزرگ سنگ از کوه در نزدیکی منطقه فیروزآباد و تونل شماره یک این مسیر مسدود و با تلاش چند ساعته راهداران از صبح امروز (شنبه) عبور و مرور در آن برقرار شد.

خیراندیش با بیان این که حجم زیادی از سنگ کوه در این منطقه ریزش می کند که وزن برخی از آنها به حدود ۱۰ تن می رسد افزود: با توجه به تازه احداث بودن این جاده ریزش سنگ در این محور مواصلاتی تا حدودی طبیعی است.

با وجود این که کمیسیون ایمنی راههای استان اردبیل بر افزایش ایمنی و استقرار پلیس راه و پایگاه امداد و نجات در این محور تاکید دارد ولی تاکنون اقداماتی که بتواند آمار تصادفات ناشی از شیب تند و نبود امکانات لازم در این جاده را کاهش دهد انجام نشده است.

در یکی از این حوادث که معاون عمرانی استاندار اردبیل شاهد این سانحه رانندگی بود عدم ایمن بودن این مسیر را تایید کرد.

ایرج بیگدلو با بیان این که مسیر اردبیل ، سرچم تازه احداث است خواستار نصب ایستگاه امداد و نجات در این محل شد.

وی افزود: ایجاد امکانات در این جاده بیش از سایر کارهای عمرانی در اولویت است و رانندگان باید هنگام ایجاد امکانات ایمنی در این مسیر با احتیاط و رعایت نقاط ایمنی عبور کنند.

بیگدلو همچنین در جلسه کمیسیون ایمنی راهها در اردبیل گفت: در بخشی از این محور در چند ماه اخیر تصادفات متعددی را شاهد بودیم و از مسوولان دستگاه‌های ذیربط خواسته‌ایم در محور حادثه‌خیز این جاده به ویژه کیلومتر ۱۵ تا ۲۵ هشتجین و حاشیه رودخانه قزل‌اوزن ضعف‌های احتمالی را برطرف کرده و با نصب تابلوهای هشدار‌ دهنده برخی نقص‌های احتمالی را برطرف کنند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان اردبیل عدم استقبال رانندگان از جاده تازه تاسیس اردبیل ، سرچم ، میانه را به دلیل نبود مجتمع های رفاهی، خدماتی بین راهی در طول این جاده دانست.

عبدالحسین علی اکبری در بازدید از مجتمع های در حال ساخت جاده اردبیل ، سرچم افزود: در جاده سرچم به دلیل تازه تاسیس بودن مجتمع های رفاهی ، خدماتی ساخته نشده و انتظار می رود با احداث مجتمع های رفاهی ، خدماتی بین راهی ترافیک و آمار تردد از این جاده افزایش یابد.

امید است مسوولان مربوطه با اصلاح نقاط حادثه خیز این مسیرحلاوت و شیرینی استفاده از این پروژه عظیم را همچنان در کام مردم و رانندگان شیرین نگهدارند.

گزارش از عارف اسماعیل زاده گیوی

۷۱۲۳/۵۹۴/۵۳۰/ ۱۶۴۵

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.