حل مشکل تعهدات ارزی بانک ها با بخشنامه تازه

۱۲م آذر ،

نماینده بانک مرکزی در مرکز مبادلات ارزی از صدور بخشنامه تازه بانک مرکزی برای حل مشکل تعهدات ارزی بانک ها خبر داد.

صمد کریمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: اگر مشتری معادل ریالی، اعتبار یا برات اسنادی را به بانک عامل پرداخت کرده است ، بانک باید وجوه ارزی را با منابع ارزی خود تأمین کند.
آقای کریمی افزود: تأمین ارز برای پرداخت های اعتبارات، برات های اسنادی مدت دار‌ و اعتبارات ریفاینانس که کالاهای آنها تا پایان شهریور امسال ترخیص شده است؛ باید از منابع داخلی بانک های عامل انجام شود.
وی گفت : بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، ارز مورد نیاز برای کالاهایی که ترخیص نشده و جزو اولویت های گروه سه تا هفت کالایی است ؛ باید از منابع بانک عامل تأمین شود.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود: چنانچه منابع بانک عامل کافی نباشد، می تواند ارز مورد نیاز را به نرخ مبادله ای از بانک مرکزی یا مرکز مبادلات ارزی تأمین کند.
وی اضافه کرد: داشتن تأییدیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان مبنی بر دریافت تعهد از واردکننده برای رعایت قیمت گذاری، داشتن تأییدیه گمرک مبنی بر اینکه کالا هنوز ترخیص نشده است و قرار داشتن کالا در اولویت های گروه سه تا هفت کالایی ؛ جزو شرایط فروش ارز به نرخ مبادله ای به بانک های عامل است.
کریمی گفت: واردات و تأمین نیازهای ارزی لاستیک خودروهای سنگین، مواد بسته بندی تتراپک و ورق قوطی نیز با داشتن شرایط لازم به نرخ ارز مبادله ای ، مانعی ندارد.
وی افزود: در ۲۵ روز قبل بانک مرکزی رقم قابل ملاحظه ای ارز را برای تأمین واردات دارو و اقلام دارویی اختصاص داده است.
کریمی گفت: نرخ مبادله ای هر دلار، امروز در اتاق مبادلات ارزی به ۲۴ هزار و ۵۷۶ ریال و قیمت مبادله ای هر یورو هم به ۳۱ هزار و ۹۱۴ ریال رسید.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود : با گذشت دو ماه از فعالیت مرکز مبادلات ارزی، در مجموع برای بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی تأمین ارز شده است.


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.