حل معضل آلودگی دریای خزر نیازمند همکاری مشترک با کشورهای همسایه است

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

عضو مجمع نمایندگان مازندران در مجلس گفت: آلودگی دریای خزر، بعد پنهان ظلمی است که پس از فروپاشی شوروی به ایران شد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران درباره آلودگی میکروبی دریای خزر اظهار داشت: شرایط جغرافیایی و اقلیمی دریای خزر به گونه‌ای است که حرکت و سرریز آب به سمت ایران است که این موضوع سبب می‌شود آلودگی‌هایی که کشورهای همسایه دریای خزربه این دریا تحمیل می‌کنند نیز بیشتر به سمت کشور ما روانه شود.

وی با بیان اینکه با فروپاشی شوروی، دو کشور ساحلی ایران و شوروی سابق در خزر تبدیل به ۵ کشور ایران، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و روسیه شدند ادامه داد: پیش از این اتفاق، سهم ایران و شوروی سابق از دریای خزر ۵۰، ۵۰ بود که با فروپاشی این کشور، هریک از کشورهای تجزیه شده در دریای خزر سهیم شدند، البته این بعد ظاهری ظلمی است که در این حوزه به ما شده و بحث آلودگی دریای خزر نیز یکی از ابعاد پنهان این ظلم است. 

عضو مجمع نمایندگان مازندران در مجلس با بیان اینکه هریک از این کشورها فاضلاب‌های صنعتی خود را به دریای خزر روانه می‌کنند، تاکید کرد: در بحث سالم سازی و حل معضل آلودگی دریای خزر نیازمند همکاری مشترک هستیم و به هیچ عنوان نمی‌توان به تنهایی کاری کرد.

یوسفیان‌ملا افزود: البته ما نیز بعضا بی‌مهری‌هایی به این دریا داشتیم که باید با همکاری دیگر کشورها فکری برای آن اندیشیده شود چراکه در درازمدت این دریا دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه حق ایران در طرح شکایت از این کشورها در مجامع بین‌المللی محفوظ است، اظهار داشت: با توجه به رویارویی ما با اروپا و آمریکا در شرایط کنونی، مصلحت نیست که روابط خود با کشورهای همسایه را دچار تنش کنیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.