حمایت آذربایجان از اجرای پروژه نابوکوی غربی

چهارشنبه ۴ مرداد – ۰۳:۴۵:۴۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

به گزارش سرویس اقتصادی آریا، ناطق علی یف، وزیر صنعت و انرژی جمهوری آذربایجان روز گذشته ( ۳ مرداد) گفت: بهترین گزینه برای صادرات گاز حوزه دریای خزر به غرب اروپا، ساخت خط لوله گازی نابوکوی غربی است.
کنسرسیوم نابوکو پیش تر طرح ساخت یک خط لوله یکهزار و ۳۰۰ کیلومتری از مرز بلغارستان-ترکیه به سمت شهر بوم گارتن اتریش موسوم به خط لوله نابوکو غربی را مطرح کرده که طول این خط لوله یک سوم طول طرح اولیه خط لوله نابوکوست.
در طرح اولیه مربوط به خط لوله گازی نابوکو، طول این خط لوله ۳ هزار و ۹۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شده بود.
این اظهارنظر علی یف، یک تصمیم رسمی نیست، اما زمانی آن را اعلام کرد که دولت آذربایجان در حال تصمیم گیری برای انتخاب یکی از دو خط لوله گازی نابوکوی غربی یا ترنس آدریاتیک موسوم به تاپ برای صادرات گاز به اروپاست.
خط لوله گازی تاپ به طول ۸۰۰ کیلومتر از شهر کوموتینی یونان در نزدیکی مرز ترکیه آغاز می شود و با عبور از آلبانی تا نزدیکی شهر سان فوکا ایتالیا امتداد دارد.
این خط لوله قرار است در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد و سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز حوزه دریای خزر را به اروپا صادر کند.
از نظر وزیر انرژی آذربایجان، خط لوله گازی نابوکوی غربی بهترین گزینه برای صدور گاز به اروپاست، زیرا این خط لوله علاوه بر داشتن ظرفیت بالای صادرات گاز، قطر بزرگی دارد و به آذربایجان اجازه تحویل گاز به شرق و مرکز اروپا را می دهد، ضمن آن که بازار قابل اعتمادتری برای گاز این کشور به شمار می رود.
دو خط لوله گازی نابوکوی غربی و تاپ اوایل سال جاری میلادی از سوی کنسرسیوم توسعه فاز دوم میدان فراساحل شاه دنیز آذربایجان به عنوان مسیرهای احتمالی صادرات گاز این میدان به اروپا انتخاب شده اند.
پروژه نابوکو به رهبری شرکت او ام وی اتریش به دنبال دستیابی به گاز ایران، ترکمنستان، آذربایجان و عراق برای کاهش وابستگی اروپا به واردات این ماده از روسیه است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۵۱۵۴۵۴۵۲۹۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.