حمایت‌های مالی از جشنواره عروسکی دانشجویی مبهم است

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی:

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی با اعلام خبر آغاز به کار فعالیت‌های جدی این جشنواره، از مبهم بودن حمایت‌های مالی آن خبر داد.

به گزارش ممتاز به نقل از هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویی با حضور مسئولان برگزاری این جشنواره امروز پنج‌شنبه (۱۶ آبان) در تئاتر شهر برگزار شد.

سهراب کریمی معاون اجرایی جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی در ابتدا با بیان تاریخچه‌ای از این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی از دوره‌های اول با مشکل کمبود بودجه مواجه بود. از دوره چهارم با حمایت معاونت فرهنگی وزارت علوم این جشنواره به صورت کشوری برگزار شد و تعدادی گروه بین‌المللی هم در آن شرکت کردند.

وی افزود: طی این سال‌ها جشنواره، پستی‌ و بلندی‌های بسیاری داشته و با بی‌مهری‌های بسیاری هم روبرو بوده است. البته اعتبار این جشنواره همواره به دانشجویی برگزار شدن آن بوده و همیشه دبیر این جشنواره از سوی شورای سیاست‌گذاری آن انتخاب شده است.

کریمی تصریح کرد: جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی به سبب مشکلات و محدودیت‌هایی که داشت از دوره دهم به صورت دو سالانه برگزارمی‌شود.

همچنین سپهر شریف‌زاده مسئول روابط بین‌الملل این جشنواره عنوان کرد: تا اواخر تیرماه برگزاری این بخش به سبب مسائل مالی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

وی افزود: ما برای این دوره ۲۵ درخواست برای حضور در جشنواره از مراکز مختلف دنیا داشته‌ایم. در دوره‌های قبل اکثر گروه‌های خارجی‌ که در این جشنواره شرکت می‌کردند، گروه‌های دانشجویی نبودند، اما ما در این دوره تمرکزمان روی این موضوع بود که کسانی که در بخش بین‌المللی شرکت می‌کنند حتما باید دانشجو یا هنرجوی تئاتر عروسکی باشند.

مسئول بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی اضافه کرد: گروه‌هایی از کشورهای آلمان، شیلی، اوکراین، روسیه، کنیا، انگلیس، الجزایر و… برای حضور در این جشنواره درخواست داشته‌اند. البته ما اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه را تا حدود یک ماه آینده اعلام خواهیم کرد.

در ادامه محسن محمدی دبیر سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی در صحبت‌هایی گفت: این دوره از جشنواره شامل بخش‌های مختلفی از جمله بخش بزرگسال، کودک و نوجوان، محیطی و خیابانی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، پژوهشی و پایان‌نامه، جایزه استاد ذوالفقاری و عکس و پوستر است.

وی ادامه داد: بزرگترین دغدغه جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی مسائل مالی بوده است که طی دوره‌های قبل هیچ‌وقت به درستی حمایت نشده است. البته در دوره یازدهم و دوازدهم، جشنواره به لحاظ مالی به ثبات رسید، اما در این دوره حمایت‌های مالی از جشنواره بسیار مبهم است. این جشنواره با این وسعت برگزاری و با حمایت‌های نامشخص مالی، وضعیت نامشخصی هم پیدا کرده است. اما به هر حال ما سعی می‌کنیم که جشنواره را به درستی مدیریت کنیم. به اعتقاد من حمایت وزارت علوم از این جشنواره بسیار مهم است. از دوره یازدهم جشنواره حمایت وزارت علوم از جشنواره قطع شد، اما در این دوره طبق رایزنی‌هایی که انجام دادیم، قول‌هایی از سوی وزارت علوم برای کمک به جشنواره داده شده است، اما تاکنون به صورت مشخص کاری انجام نشده است.

محمدی در ادامه گفت: فکر می‌کنم یک نوع کج‌فهمی دربارهٔ تئاتر و کار دانشجویی وجود دارد. بعضی‌ها فکر می‌کنند کار دانشجویی یعنی کار فقیرانه، در صورتی که کار دانشجویی به معنای کار علمی است. اگر دانشجو به فکر مسائل و مشکلات مالی باشد مطمئنا در این شرایط کیفیت کارش هم پایین می‌آید.

وی با اشاره به وجود سمت‌های مدیریتی بسیار در جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی عنوان کرد: در قبل برای تئاتر دانشگاهی مجمعی وجود داشت که از دانشگاه‌های مختلف در آن حضور داشتند و آن مجمع تصمیم می‌گرفت که جشنواره چه سیاستی داشته باشد. فکر می‌کنم حضور سمت‌های بسیار مدیریتی تا حدودی فضا را برای دانشجویان می‌بندد. به هر حال قرار است بچه‌ها در این جشنواره اشتباه داشته باشند. حضور مدیران بسیار به معنی کنترل کردن بسیار است و من این موضوع را نمی‌پسندم.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش دربارهٔ برگزاری کارگاه‌های مختلف در کنار این جشنواره توضیح داد: کارگاه‌های ساخت عروسک انیمیشن، فضاسازی تئاتر عروسکی، نورپردازی و تئاتر عروسکی، موقعیت عروسکی و… آذرماه در تهران برگزار می‌شود و با کمک وزارت علوم و همچنین انجمن تئاتر عروسکی قرار است کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه‌های کردستان، شیراز، مازندران، اهواز و فردوس مشهد برگزار شود.

لازم به یادآوری است جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی از ۲۸ بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه برگزار می‌شود.


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.