حمایت آمریکا از دور تازه مذاکرات بر سر معاهده قانونمند نمودن تجارت سلاح‌های متعارف

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

چند ساعت پس از اعلام پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واشنگتن از تقاضای یکی از کمیته‌های سازمان ملل برای از سرگیری مذاکرات درباره معاهده بین‌المللی قانونمند نمودن تجارت جهانی سلاح‌های متعارف حمایت نمود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نمایندگاه سازمان ملل و فعالان قانون کنترل گسترش تسلیحات پس از آنکه مذاکرات بر سر این معاهده در ماه ژوئیه متوقف شد اظهار گلایه نمودند که اوباما به سبب ترس از حملات رقیب جمهوری خواه خود میت رامنی از حمایت از این معاهده سر باز زده است.

مذاکرات پیشی در مقر سازمان ملل پس از آن متوقف شد که آمریکا همراه با روسیه و دیگر تولیدکنندگان بزرگ سلاح در جهان اظهار داشتند که با پیش‌نویس این معاهده مشکلاتی داشته و خواهان وقت بیشتر برای کار بر روی آن می باشند.

کمیته خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل بلافاصله پس از پیروزی اوباما در انتخابات با تصویب قطعنامه‌ای خواهان دور تازه مذاکرات بر سر این معاهده از ۱۸ تا ۲۸ مارس شد. این قطعنامه با ۱۵۷ رای موافق ، ۱۸ رای ممتنع و بدون رای منفی تصویب شد.

دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام نمودند که این رای‌گیری قرار بوده پیش از انتخابات ریاست جمهوری روز سه‌شنبه در آمریکا انجام شود اما به سبب طوفان سندی که تعطیلی سه روزه سازمان ملل را در پی داشت به تاخیر افتاد.

یک مقام هیات آمریکا در سازمان ملل گفت: اهداف واشنگتن تغییر نکرده است.

وی اظهار داشت: ما به دنبال معاهده‌ای هستیم که با مبارزه با قاچاق و گسترش غیرقانونی سلاح در امنیت بین‌المللی سهیم بوده و از حق مستقل کشورها برای انجام تجارت قانونی سلاح حمایت و نگرانی‌هایی را که اعلام نموده‌ایم برطرف کند.

وی افزود: ما معاهده‌ای که حق اساسی شهروندان ما برای حمل سلاح را زیر پا بگذارد نخواهیم پذیرفت. از جمله کشورهایی که به قطعنامه اخیر رای ممتنع دادند روسیه، عربستان، سوریه ، سودان، بلاروس، کوبا و ایران بودند.

چین به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان و همینطور آمریکا از این قطعنامه حمایت نمودند. روسیه تنها کشور تولیدکننده بزرگ سلاح در جهان بود که به این قطعنامه رای ممتنع داد.

این قطعنامه اکنون برای رای‌گیری رسمی به مجمع عمومی سازمان ملل خواهد رفت و انتظار می‌رود که تصویب شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.