حمایت آیت الله یزدی از اقدام اعتراضی مجمع ناشران انقلاب در برابر جعل نام خلیج فارس

به گزارش روز شنبه ایرنا از مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در بخشی از متن این نامه خطاب به مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی آمده است: از اقدامات آن جناب و همکارانتان تقدیر و تشکر می‌شود، لازم است موضوع پیگیری شود. جامعه مدرسین هم این قبیل تحریف‌ها را محکوم نموده، خلیج فارس برای همیشه خلیج فارس بوده و هست و خواهد بود.

این نویسنده و امثال او سخت در اشتباهند. یونسکو باید به وظیفه قانونی خود عمل کند.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی چندی پیش با ارسال نامه‌ای به مدیرکل یونسکو مراتب اعتراض خود را به جعل نام خلیج فارس در کتاب یونسکو اعلام کرد.

در نامه مجمع ناشران انقلاب اسلامی به ‘ایرینا بوکووا’ مدیرکل سازمان جهانی یونسکو آمده بود: حتما در جریان هستید که سازمان جهانی یونسکو کتابی چاپ کرده که پیام شما هم در ابتدای آن منتشر شده است؛ کتابی که بدون توجه به اسناد متقن و متواتر تاریخی در مورد حقیقت نام این آبراه بین‌المللی، هم در عنوان و هم در متن؛ چندین‌ بار از نام‌های مجعول به جای نام صحیح آن یعنی ‘خلیج فارس’ استفاده کرده و متاسفانه این غلط در پیام خود جنابعالی نیز مشاهده شده است.

این نامه می افزاید: با اینکه در میان کشورهای حوزه خلیج فارس، بیشترین میراث ثبت‌شده در یونسکو متعلق به ایران است و ایران به تنهایی بیشتر از همه کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس، میراث ثبت‌ شده در یونسکو دارد، در کتاب یادشده هیچ نامی از سهم تمدن بزرگ ایرانی ـ اسلامی برده نشده است.

در ادامه نامه با تاکید بر وظیفه و جایگاه یونسکو آمده است: سازمان جهانی یونسکو سازمانی علمی و فرهنگی وابسته به سازمان ملل متحد است که به حفظ حقوق و هویت فرهنگی و معنوی ملت‌ها تعهد دارد.

در این نامه، مجمع ناشران انقلاب اسلامی همراه با چند صد ناشر برجسته فرهنگی و علمی در ایران، این رفتار سازمان جهانی یونسکو را به شدت محکوم کرده و از مدیرکل آن خواسته است صراحتا موضع مشخص خود را درباره نام و هویت تاریخی خلیج فارس و سهم تاریخی ایران در این منطقه بیان کند.

همچنین در این نامه پیشنهاد شده است، این کتاب با نقش‌آفرینی استادان ایرانی آشنا به فرهنگ کهن خلیج فارس تجدید چاپ شود.

فراهنگ ** ۱۶۳۰ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۱۰۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.