حمایت از ترجمه کتب ایرانی، مصداق حمایت از تولید و سرمایه ملی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،’حجت الاسلام بهمن اکبری’ در نشست ‘وضعیت ترجمه در ایران’ که در سرای اهل قلم بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد ،افزود:حمایت ملی از سرمایه‌های ایرانی مانند رهنمود اقتصادی رهبر انقلاب است که می‌توان آن را به ادبیات هم تعمیم داد .چرا که اقتصاد نشر و ترجمه هم به این امر مربوط می شود.

به عقیده اکبری مولفه های فرهنگی ،معنوی و غنای ادبی، سرمایه های ملی ما محسوب می شوند. در واقع ادبیات امروز ما بر دوش ۷ قرن فرهنگ تکیه زده است.

رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی ادامه داد:شعار حمایت ازکار و سرمایه ملی تنها به حوزه اقتصادی معطوف نمی شود، چرا که مترجم و ناشر فارغ از امر اقتصادی نمی تواند فعالیت کند.

وی یادآورشد که هیچ متنی بدون ویراستاری و آماده سازی فرهنگی از زبانی به زبان دیگر منتقل نمی شود.

اکبری توضیح داد:بازبینی،بازگویی و بازنویسی از ضروری ترین اقداماتی است که یک مترجم برای انجام یک ترجمه صحیح باید انجام دهد.این امر کمک می کند تا نگارش ها از چارچوب اصلی متن خارج نشود.

به گزارش ایرنا، ‘احسان عباسلو’ نیز در این نشست گفت:مترجم می تواند جریان نقد در کشور را تغییر دهد،چرا که منتقد متنی را بررسی و نقد می کند که مترجم در اختیارش قرار می دهد.

وی بر لزوم شکل گیری نقد ترجمه در کنار نقد محتوایی کتاب تاکید کرد و ادامه داد:در واقع در مواقعی نکات مثبت و منفی کتاب،مربوط به شیوه ترجمه است و ربطی به اصل متن ندارد.

این مترجم همچنین شکل گیری نگاه بازاری در نهضت ترجمه را آفت این بخش دانست و یادآورشد:برخی از مترجمین برای اینکه از غافله ترجمه یک کتاب معروف جا نمانند،با سرعت اقدام به ترجمه یک کتاب می کنند که این امر منجر به کاهش دقت در کیفیت ترجمه می شود.

عباسلو ادامه داد:طی سال های گذشته با شکل گیری دانشگاه های زبان های خارجی و تربیت نیروهای مترجم،این رشته ادبی از نگاه عام خارج و به امری تخصصی شود،اما با وجود فراهم شدن حجم زیاد دانش آموختگان ،هنوز در زمینه مترجم خبره دچار ضعف هستیم.

وی همچنین پیشنهاد تشکیل اتاقی برای معرفی آثار برتر خارجی و مورد نیاز برای ترجمه در نمایشگاه کتاب ارایه داد و گفت:این امر کمک می کند که بسیاری از کتاب های مفید و ارزشمند خارجی مغفول نمانند و از یک کتاب چندین بار ترجمه نشود.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تا ۲۳ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) برپاست.

فراهنگ**۹۱۷۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۵۳۸۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.