حمایت از “قانون هدفمندی” در پرداخت یارانه نقدی و سبد کالایی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

پرداخت ۳۰ هزار تومان یارانه نقدی به همراه ارائه سبد کالایی می‌تواند گامی اساسی در جهت بهبود وضعیت معیشتی و حمایت از اهداف دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد.

وحید شقاقی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، افزود: یکی از راهکارهای دولت در بلندمدت برای تأمین کسری منابع یارانه، می‌تواند در پرداخت ترکیبی یارانه نقدی اختصاص سبد کالایی به اقشار مختلف جامعه باشد.
 
وی با بیان اینکه در شرایطی که دولت ۳ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کند با کسری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی مواجه خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: پرداخت یارانه نقدی با این حجم بسیار در بلندمدت امکان پذیر نخواهد بود.
 
شقاقی خاطرنشان کرد:‌ دولت باید با شناسایی دهک‌های درآمدی و جمع‌آوری بانک اطلاعاتی از درآمد هر خانوار،‌ هزینه حاصل از حامل‌های انرژی را به طور متناسب بین بخش تولید و خانوار تقسیم کند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی تصریح کرد: چنانچه بخواهیم وارد فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها شویم باید حمایت‌های لازم از بخش‌های مختلف تولید و بسترسازی حمایت را فراهم کنیم.
 
**ثبات اقتصادی با تک نرخی شدن ارز

شقاقی افزود: تک نرخی شدن  ارز در بازار آزاد و تعیین نرخ بهینه ارز در اقتصاد سبب می‌شود رانت‌خواری و فساد حاصل از چند نرخی بودن ارز در کشور کاهش یابد.
 
وی با بیان اینکه با یک برنامه ریزی جامع و مدون در اقتصاد باید تلاش کرد تا کشور به سمت تک نرخی شدن ارز و رسیدن به نرخ ارز تعادلی و بهینه هدایت شود تصریح کرد: با افزایش نرخ ارز علاوه بر اینکه قاچاق حامل‌های انرژی شدت می‌گیرد، با نوسانات ارزی ممکن است تبعات منفی بر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها وارد شود.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.