حمایت دولت از بورس انرژی با محور برق

وزیر نیرو؛

نامجو گفت:امسال ۸،۶ میلیارد کیلووات ساعت برق با دو برابر قیمت داخلی صادر کرده ایم که نشان دهنده مزیت نسبی و پایین بودن هزینه تولید برق در کشور است.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت مجید نامجو افزود: یکی از اهداف واگذاری نیروگاه های برق به بخش خصوصی هم کمک به رونق بورس برق است تا خدمات این بخش در شرایط رقابتی ، شفاف و سالم عرضه شود و به نفع مردم است.

وی گفت: دولت در سیاست گذاری های خود از آن حمایت خواهد کرد.

وزیر نیرو با رد ادعای پایین بودن هزینه تولید برق در کشورهای همسایه نسبت به ایران گفت: امسال ۸،۶ میلیارد کیلووات ساعت برق با دو برابر قیمت داخلی صادر کرده‌ایم که نشان دهنده مزیت نسبی و پایین بودن هزینه تولید برق در کشور است.

نامجو اظهارداشت: اگر کشورهای همسایه ارزان تر انرژی برق را تولید می کنند چرا از ایران وارد می کنند؟

وی بر ضرورت تلاش برای کاهش تلفات شبکه برق و افزایش راندمان نیروگاه ها تاکید کرد و گفت: باتوجه به پراکندگی شبکه برق کشور در روستاها و پراکنده بودن شهرها، در کشور خودمان به معیار مهندسی انرژی نیاز داریم.

نامجو با بیان اینکه تلفات شبکه برق کشور از ۲۳ درصد به ۱۵ درصد رسیده است، گفت: این نرخ در برنامه پنجم باید به ۱۴ درصد برسد که حتما تحقق می یابد و راندمان نیروگاه ها را هم باید به ۴۵ درصد برسانیم که با شرایط سرزمینی ایران متناسب است.
 
قرار است بورس انرژی با محور برق در نیمه نخست سال جاری راه اندازی شود.اعضای هیات مدیره مشخص شده و بسترهای لازم برای راه اندازی بورس برق آماده است.
بورس انرژی با محوریت برق امری خصوصی است و محیطی مستقل دارد اما از نظر فنی شبکه زیر نظر مدیریت شبکه برق قرار دارد.

با تشکیل شرکت بورس انرژی که به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است، به زودی این شرکت راه اندازی و امکان خرید و فروش انرژی از طریق سامانه بورس فراهم خواهد شد که البته شرکت مدیریت شبکه برق ایران تلاش کرده است با راه اندازی روش معاملات دو جانبه در بازار برق، تمرینی برای ورود به بورس داشته باشد.

در معاملات دوجانبه، خریدار و فروشنده می توانند به صورت رقابتی وارد بازار شوند و در شرایط بورس هم این امکان است که خرید و فروش به صورت کاملاً رقابتی باشد.

بورس انرژی می تواند به شفاف سازی قیمت ها کمک کند تا قیمت اصلی برق در بازار کشف شود. قیمت معاملات قیمتی است که در بازار بی طرف به دست می آید و اگر قیمت اصلی را به دست بیاوریم، مبنا و ملاک اصلی برای وزارت نیرو و دولت قرار می گیرد.

نخستین همایش بین‌المللی بورس انرژی هم در روزهای ۲۴ و ۲۵ تیر در تهران برگزار خواهد ‌شد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.