حمایت وزارت بهداشت از تولید نمایندگان تجهیزات و مواد دندانپزشکی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت از تولید نمایندگان تجهیزات و مواد دندانپزشکی در جهتی خودکفایی کشور حمایت می نماید.

به گزارش تفسیری گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر محمد حسین خوشنویسان در حاشیه اولین کنگره بین المللی مراقبتهای ویژه دندانپزشکی در مشهد با اشاره به لزوم خودکفایی در زمینه‌تولید تجهیزات دندانپزشکی گفت: استقرار سیستم حمایتی متشکل از همه ارگان‌ها برای تولیدکنندگان تجهیزات و مواد دندانپزشکی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

وی خاطر نشان نمود: در حال حاضر اغلب تجهیزات لازم در داخل کشور تولید می‌شود وباید با بالا بردن سطح تولیدات صادرات را گسترش داد تا ارز حاصله را بتوان در خرید مواد اولیه تولیدات دیگر استفاده نمود.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مشارکت همه ارگان‌ها را برای خودکفایی در زمینه تولید تجهیزات و مواد دندانی ضروری عنوان نمود و اظهار داشت: در این جهت در وزارت بهداشت جلسات متعددی با وزارت بازرگانی، بانک‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار برگزار شده است.

رییس مرکز همکاریهای سازمان بهداشت جهانی در آموزش سلامت دهان و دندان در ادامه در خصوص وضعیت سلامت دهان و دندان در کشور اظهار داشت :در حال حاضر شاخص پوسیدگی دندان در ایران وضعیت مناسبی ندارد و این شاخص در گروه سنی شش ساله از پنج به ۷/۵ ( پنج و هفت دهم) دندان پوسیده در طول کمتر از یک دهه افزایش یافته است.

وی با اشاره به روند افزایشی پوسیدگی دندانهای کودکان در کشور، خاطر نشان نمود: هر کودک شش ساله در ایران به طور متوسط پنج دندان پوسیده در سال ۸۲ داشته است و این در حالی است که طبق بررسی انجام شده که در بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک ایرانی در سال ۹۰ انجام شد، شاخص پوسیدگی دندان به ۷/۵ دندان پوسیده افزایش یافته است.

دکتر خوشنویسان اظهار داشت: بالا رفتن شاخص پوسیدگی دندان در بین کودکان صرفا به خاطر عدم اجرای برنامه های پیشگیری نبوده است و برنامه ریزی های پیشگیری در ایران به لحاط نوع، روش و مسیر خوب و ایده آل بوده است اما باید گسترش یابد.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت تاکید نمود: گسترش پوشش بیمه‌ها برای ارایه خدمات پیشگیری دندانپزشکی کمک موثری به شمار می رود که امید است سازمان‌های بیمه‌گر همکاری لازم را در این باره داشته باشند.

خوشنویسان با اشاره به اینکه سیاست وزارت بهداشت آن است که تمرکز خدمات خود را با استفاده از روش‌های پیشگیری در گروه‌های هدف جامعه گسترش دهد، گفت: این گروه‌های هدف شامل مادران باردار و کودکان زیر ۱۲ سال می باشند که هدف اصلی جلوگیری از پوسیدگی دندان و رسیدن به مرز ۹۰ درصد دندان بدون پوسیدگی است.

رییس مرکز همکاریهای سازمان بهداشت جهانی در آموزش سلامت دهان و دندان در ادامه گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال ۱۴۰۴ به سمتی پیش خواهم رفت که در کشور پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه در بین کودکان به صفر نزدیک شود و بدین طریق بیش از ۹۵ درصد کودکان شش تا ۱۲ ساله کشور، هیچ دندان پوسیده ای نخواهند داشت.

رییس اداره سلامت دهان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون بررسی هایی پیرامون وضعیت سلامت دهان و دندان در بین گروههای مختلف اعم از پنج گروه سنی در سطح کشور در حال انجام است./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.