حمد بن جاسم: آمریکا و یکی از کشورهای منطقه پشت رخدادهای اردن هستند

نخست وزیر پیشین قطر در اظهاراتی عاملان پشت پرده حوادث اخیر در اردن را فاش و دلیل کودتای اخیر اردن را مواضع پادشاه این کشور در قبال فلسطین عنوان کرد.

به گزارش ممتازنیوز، حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر پیشین قطر در توییتی نوشت: “اتفاقی که اخیراً در اردن رخ داد از مدت‌ها قبل توسط برخی مقامات دولت سابق آمریکا و یکی از کشورهای منطقه با هدف جایگزینی رژیم فعلی اردن تحت رهبری عبدالله دوم برنامه ریزی شده بود.”

وی افزود: “دلیل اصلی این تلاش نافرجام، ایستادگی ملک عبدالله در برابر هرگونه عادی سازی روابط با اسرائیل به قیمت آرمان فلسطین بود و این موضع‌گیری پادشاه اردن مانعی برای این برنامه‌ها است.”

وی تأکید کرد که “ثبات اردن برای شورای همکاری خلیج فارس مهم است. ثبات در اردن و حمایت از آن یک وظیفه است زیرا ما برای تأمین منافع خود به ثبات و اعتبار بیشتری در منطقه نیاز داریم.”

پنج روز پس از بحران بی‌سابقه اردن ، عبدالله دوم در پیامی به اردنی‌ها اعلام کرد که “حوادث اخیر فتنه‌ای از سوی عوامل داخلی و خارجی بود.”

وی تأکید کرد که “شاهزاده حمزه در کنار خانواده‌اش و تحت مراقبت است”.

شنبه گذشته اخباری از کودتای نافرجام در اردن و بازداشت شماری از نزدیکان حمزه بن الحسین، ولیعهد سابق اردن منتشر شد. پس از آن شاهزاده حمزه از تجدید بیعت با پادشاه اردن خبر داد.

رسانه‌های اردنی یکشنبه شب تصاویری از پادشاه اردن و شاهزاده حمزه در کنار دیگر اعضای خاندان حاکم بر این کشور را پخش کردند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.