حملات سربازان افغانی ؛ چالش جدید ناتو در افغانستان

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه “دی سایت” در مطلبی نوشت: در افغانستان همواره نظامیان خارجی بیشتری در معرض حملات یونیفورم پوشان افغانی قرار می گیرند. ترس از این گونه حملات بر ناتو مستولی شده است.

“دی سایت” در بخش دیگری از این مطلب نوشت: شمار حملات تروریستی که ناتو از آنها به تروریستهای داخلی یاد می کند علیه نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۲ به شدت افزایش پیدا کرده است. تنها در هفته گذشته شش نظامی ناتو با شلیک افرادی که در اصل باید به آنها اعتماد می کردند کشته شدند. ۳۲ نمونه از این گونه حملات تروریستی علیه ناتو دراین سال وجود داشته است که به واسطه آن ۵۱ نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی کشته شدند. این ۱۴ درصد تلفات نظامیان امسال ناتو را شامل می شود.

این نشریه آلمانی در ادامه نوشت:  بر اساس آمار اعلام شده از طرف موسسه تحقیقات صلح “سیپری” سوئیس شمار حملات تروریستی نیروهای نظامی افغان علیه نظامیان ناتو امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. از سال ۲۰۰۷ تا کنون نظامیان افغان کلا  ۱۱۴نیروی خارجی را مورد حمله قرار داده اند.

ناتو، حملات تروریستی نیروهای امنیتی افغان روی نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان(ایساف) را حملات “سبز روی آبی” “Green on blue”, نامیده است. به خصوص ارتش آمریکا و انگلیس بسیاری از نیروهای خود را در جریان این حملات از دست داده اند. همچنین نظامیان آلمانی نیز در بین قربانیان چنین حملاتی قرار دارند. در فوریه ۲۰۱۱ یک نظامی افغان در یکی از اردوگاههای نظامیان خارجی سه نظامی آلمانی را مورد اصابت شلیک گلوله قرار داد.

“دی سایت” در ادامه نوشت: این به اصطلاح دوستیهایی که تبدیل به دشمنی شده اند همکاریهای تنگاتنگ نظامیان افغان با نیروهای ناتو را با خطرات غیر قابل پیش بینی همراه کرده است. در بسیاری موارد نیروهای طالبان مسئولیت حملات نظامیان افغان علیه نیروهای خارجی را بر عهده می گیرند. این نشان می دهد که طالبان بار دیگر موفق شده است در نیروهای امنیتی افغان نفوذ کند. این در حالی است که آزاد کردن افغانستان از دست طالبان از اهداف اصلی ماموریت ناتو در این کشور محسوب می شد.

به این ترتیب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، حالا در بالاترین سطوح خود را با این مسئله(حمله نظامیان افغان روی نظامیا ناتو)مشغول کرده است. انگلیس و دانمارک  بررسی این مسئله را در نشست بعدی وزرای ناتو مد نظر قرار داده اند.

دی سایت در ادامه نوشت:  ناتو در بسیاری از مناطق افغانستان مسئولیت امنیتی را به افغانها واگذار کرده است. ایساف نمی خواهد دیگر در این مناطق مبارزه کند، بلکه صرفا می خواهد اقدامات آموزشی را مد نظر قرار دهد. در سال ۲۰۲۴ و بعد از بازگشت کامل نظامیان ناتو از افغانستان باید افغانها به تنهایی دفاع از کشورشان را بر عهده گیرند. البته حملات نیروهای افغان علیه نظامیان ناتو نشان می دهد که ارتش و پلیس افغانستان هنوز کاملا کنترل نیروهای خود را در اختیار ندارند.

به اعتقاد  “لورد فرانسیس ریچارد دنات” فرمانده سابق ستاد ارتش انگلیس،  تشدید حملات یونیفورم پوشان افغان علیه ناتو همچنین موفقیت طالبان محسوب می شود.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه اگر آموزش دهندگان خارجی به شاگردان نظامی و تازه سربازان افغان بی اعتماد شوند به ندرت عملیات آموزشی ناتو با موفقیت همراه خواهد بود. آمریکاییها اخیرا آموزش پلیس محلی افغان را متوقف کرده اند تا همه تازه سربازان را مورد بررسی قرار دهند.

“دی سایت” در بخش دیگری از این مطلب نوشت: درگیریهای بین نظامیان افغان و نیروهای ناتو نشان می دهد که مناسبات بین این دو بعد از ۱۱ سال حضور نظامی ناتو در افغانستان چقدر بد است.

یکی از محققان موسسه سیپری  بر این عقیده است که تقریبا یک چهارم  حملات یونیفرم پوشان افغان روی نظامیان ناتو با مشارکت طالبان انجام می گیرد. اختلافات و بی اعتمادیهای بین مربیان نظامی خارجی و شاگردان افغان آنها نیز از عوامل به وجود آمدن چنین حملات تروریستی است. وی نبود احترام متقابل و مناسبات بد این دو را از دلایل این خشونتها ارزیابی می کند.    


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.