حمله،برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند

اقدام نظامی برنامه هسته ای ایران را متوقف نمی کند؛ اگر اقدام نظامی به شیوه ای نادرست انجام شود این اقدام مقدمه ای بر ضرورت مهار یک ایران مجهز به سلاح هسته ای خواهد بود.

به گزارش فارس، به نقل از روزنامه صهیونیستی “جروزالم پست”،یکی از مقامات سابق پنتاگون با اشاره به پاسخ وسیع ایران به حمله اسرائیل و هدفگیری سفارت های آمریکا در منطقه، گفت که اقدام نظامی، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند و باید به رویکرد دیپلماسی فرصت بیشتری داد.

یکی از مقامات سابق و ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز ضمن اشاره به اینکه پاسخ ایران به حمله اسرائیل وسیع خواهد بود و شامل حملات موشکی به سفارتخانه های آمریکا می شود، اعلام کرد که در حال حاضر زمان مناسبی برای اقدام نظامی علیه ایران نیست و هرگونه حمله به ایران به صورتی اجتناب ناپذیر آمریکا را نیز درگیر خواهد کرد.

“کالین کال” که پیشتر و تا دسامبر سال گذشته میلادی به عنوان مشاور وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه فعالیت داشت در این باره اعلام کرده است که هرگونه اقدام نظامی اسرائیل که اقدامات تلافی جویانه ایران را سبب شود، بر آمریکا نیز تاثیرگذار خواهد بود.

کال در این باره گفت: حتی اگر اقدام تلاقی جویانه (از سوی ایران) علیه اسرائیل صورت گیرد، آمریکایی ها نیز از همان اول (در چنین جنگی) حضور خواهند داشت؛ زیرا آمریکا کمک های نظامی به اسرائیل را تامین می کند و از طرف دیگر به این دلیل که ایران حمله اسرائیل را از حمله آمریکا جدایی ناپذیر می داند.

مشاور سابق وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه ارزیابی کرد که پاسخ ایرانی ها به حمله اسرائیل وسیع خواهد بود و شامل حملات موشکی به سفارتخانه های آمریکا در منطقه، استفاده از متحدان و نمایندگان منطقه ای خود و تهدید به بستن تنگه هرمز می شود.

این مقام سابق پنتاگون در ادامه هشدار داد: هیچ کس نباید خود را فریب دهد که چشم انداز کشیده شدن آمریکا به این جنگ جزئی خواهد بود زیرا اینطور نیست.

کال همچنین به ارائه شرایطی پرداخت که هر کشوری باید پیش از اقدام نظامی علیه ایران اجرایی کند؛ از جمله این شرایط بر اساس دید کال به شرح زیر است: در صورتیکه سایر گزینه ها مانند دیپلماسی و تحریم ها دوره خود را سپری کنند؛ ایران صراحتا تصمیم به پیشبرد ساخت تسلیحات هسته ای بگیرد؛ اقدام نظامی بتواند به طور جدی قابلیت های تهران را کاهش دهد و حفظ ائتلاف بین المللی بعد از حمله به ایران امکان پذیر باشد.

مشاور سابق پنتاگون در امور خاورمیانه گفت: یکی از دلایلی که من تا این اندازه درباره اقدام نظامی اسرائیل علیه برنامه هسته ای ایران حساس هستم این است که در شرایط فعلی چنین اقدامی هیچ کدام از چهار معیار (شرایط فوق الذکر) را تامین نمی کند.

کارل در ادامه استدلال کرد که به پروسه دیپلماسی در قبال ایران باید زمان بیشتری داده شود و گفت که هنوز مشخص نیست که ایران تصمیم به تسلیحاتی کردن برنامه هسته ای خود گرفته است یا خیر.

وی در ادامه ضمن هشدار درباره اینکه هرکسی که مخالف مهار ایران باشد باید با احتیاط درباره اقدام نظامی علیه ایران صحبت کند، گفت: اقدام نظامی برنامه هسته ای ایران را متوقف نمی کند؛ اگر اقدام نظامی به شیوه ای نادرست انجام شود این اقدام مقدمه ای بر ضرورت مهار یک ایران مجهز به سلاح هسته ای خواهد بود.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.