حمله افغان های عصبانی و شکستن شیشه کنسولگری ایران

۲۰م آذر ،

گزارش های رسیده از افغانستان حاکی است که گروهی از اهالی خشمگین شهر هرات امروز یکشنبه، ۱۹ آذرماه، در اعتراض به آنچه کشته شدن ۱۳ نفر از افغان ها توسط نیروهای مرزبانی ایران خواندند، به کنسولگری ایران در این شهر حمله کردند.

به گزارش رسانه های خارجی، این اشخاص با تجمع در اطراف ساختمان کنسولگری ایران به سوی آن سنگ پرتاب کرده و پرچم های ایران را پاره کردند.

معترضان شعارهای تندی بر ضد ایران و احمدی نژاد سر دادند.

معترضان مدعیند که ظرف سه ماه قبل حدود ۱۳ نفر از اتباع افغانستان توسط نیروهای مرزبانی  ایران بازداشت و سپس کشته شده اند و تهران از تحویل اجساد این اشخاص اجتناب می کند.

یکی از تظاهرکنندگان به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ظرف چندماه قبل ما از مقام های ایرانی خواسته ایم تا اجساد کشته شدگان را به خانواده های آنها تحویل دهد ولی هنوز این کار صورت نگرفته است.»

در همین رابطه، یک دیپلمات ایرانی در گفت و گو با  ایسنا، خبر حمله کنسولگری ایران را تایید کرده و گفته است که «روز یکشنبه تعدادی از افغان‌ها بر اساس ادعایی بی‌اساس تجمعی را مقابل کنسولگری ایران در هرات انجام دادند.»

وی گفته که اشخاص معترض «هیچ سندی» دال بر ادعای خود مبنی بر اینکه «این تعداد از افغان‌ها وارد ایران و سپس کشته شده باشند» تاکنون ارائه نکرده اند.

دیپلمات یاد شده افزوده است که «چند ماه قبل با اصرار دفتر وزارت خارجه افغانستان در هرات، به سه تا چهار نفر از اقوام این اشخاص برای سفر به ایران و پیگیری ادعای مطرح شده، از سوی ایران ویزا داده شد. آن‌ها به ایران آمدند و پس از مدتی بازگشتند اما هیچ سندی را مبنی بر این که ادعای‌شان درست بوده باشد، ارائه نکردند.»

تظاهرکنندگان افغان روز یکشنبه خواستار تحقیقات دولت افغانستان در این زمینه شده و گفته اند که اگر حکومت افغانستان به خواست آنها توجه نکند، «به هیچ ایرانی در افغانستان رحم نخواهند کرد.»

خبرگزاری فرانسه گفته است پیش از اینکه نیروهای امنیتی مهاجمان را عقب رانده و اقدام به شلیک تیرهوایی کنند، شیشه های ساختمان کنسولگری را شکستند.

این گزارش حاکی است که نیروهای امنیتی با استقرار در اطراف ساختمان کنسولگری ایران، راه های منتهی به آن را بستند. معترضان سپس در اطراف ساختمان فرمانداری هرات تجمع کرده و به سر دادن شعار علیه ایران ادامه دادند.

خبرگزاری فرانسه می گوید که از زمان تهاجم شوروی سابق به افغانستان در سال ۱۹۷۹، حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تبعه افغان به صورت پناهنده یا غیرقانونی در ایران زندگی می کنند. افغان ها برای یافتن کار و یا به دیگر دلایل سیاسی به ایران و پاکستان مهاجرت می کنند.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.