حمله به ایران، نظم جهانی را از بین می برد

پروفسور نادر انتصار در گفتگو با خبرآنلاین:

جواد حیران‌نیا
در حال حاضر بسیاری از سیاستمداران در کشور آمریکا و رژیم اسرائیل صحبت از حمله نظامی به ایران می‌کنند. صرفنظر از اهداف تبلیغاتی نهفته در پشت این اظهارت، امکان و احتمال این ادعاها را از پروفسور نادر انتصاررئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در آمریکا و استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در این دانشگاه جویا شدیم که در پی می‌آید.
آیا تهدیدهای حمله نظامی علیه ایران از جنبه عملی امکان‌پذیر است؟
در ابتدا باید توجه داشت که در حال حاضر روزی نیست که سیاستمداران در آمریکا صحبتی از حمله نظامی به ایران نداشته باشند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که حمله به ایران به بخش مسلمی از خط مشی سیاست خارجی افرادی چون “نیوت گینگریچ”، “ریک سنتوروم” و “میت رامنی” از پیشتازان و پیشگامان حزب جمهوری خواه در انتخابات آینده ریاست جمهوری در آمریکا تبدیل شده است. همه قصه به اینجا ختم نمی‌شود. در هفته گذشته “توکر کارلسون” مفسر جمهوری‌خواه شبکه “فاکس نیوز” در یک برنامه در شبکه فاکس نیوز با عنوان “Red Eye” گفت: “ما[آمریکا] تنها کشور با صلاحیت اخلاقی هستیم…. و آن صلاحیت[حمله به ایران] را دارا هستیم. [آمریکا] تنها کشوری است در جهان است که به دنبال هژمونی در جهان نیست. من این گونه فکر می‌کنم، من مطمئن هستم که تنها صدایی هستم که می‌گوید که ایران باید نابود شود. من فکر می‌کنم که آنها[ایرانیان] دیوانه هستند. من فکر می‌کنم که آنها شیطان هستند.”
اگر چه برخی از مفسران و تحلیل‌گران عواقب و نتایج ناشی از جنگ علیه ایران را خاطر نشان می کنند اما لفاظی‌های برخی سیاستمداران در ایالات متحده آمریکا به طور فزاینده‌ای خطرناک شده است.
در ۱۶ فوریه[۲۷ بهمن] سنای آمریکا با حمایت لابی طرفدار اسرائیل قطعنامه‌ای را مطرح کرده که بر اساس آن اوباما را ملزم به این کند که دوباره بر عدم مقبولیت و پذیرش فعالیتهای هسته‌ای ایران تأکید کرد. این قطعنامه راه را بر شیوه‌های سیاسی حل مسأله هسته‌ای ایران خواهد بست. این قطعنامه که در مراحل ابتدایی و آغازین خود قرار دارد، قطعنامه‌ای غیر سازنده است. این قطعنامه بسیار شبیه به اعلان جنگ است.
ترتیبات امنیتی خاورمیانه در صورت تحقق تهدیدهای نظامی علیه ایران به چه صورت خواهد شد؟
اگر آمریکا مبادرت به حمله نظامی به ایران کند در این صورت وضعیت بسیار خطرناکی را نه تنها برای منطقه خاورمیانه بلکه برای کل جهان به دنبال خواهد داشت. حمله به ایران بنیانهای نظم جهانی را از بین خواهد برد و عواقب آن سالهای سال ماندگار خواهد بود.
این عواقب بیشتر متوجه متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه خواهد بود. چرا که حکومتهای متحدان آمریکا در منطقه بر پایه‌های سستی استوار است و این کشورها مشروعیت و مقبولیت مردمی ندارند و در صورت حمله احتمالی آمریمکا به ایران قربانی این حمله خواهند شد. همچنین در صورتی که چنین حمله‌ای انجام شود در این صورت تأثیر پیچیده‌ای بر اقتصاد جهانی انرژی و سایر حوزه‌های اقتصادی خواهد گذاشت.
چقدر تهدیدهای رژیم اسرائیل علیه ایران جدی است؟
بدون آمریکا و بدون دخالت آمریکا اسرائیل قادر به هیچ حمله نظامی به ایران نخواهد بود. حتی اغلب طرفداران دو آتشه اسرائیل در کنگره آمریکا به این موضوع وقوف و آگاهی دارند. بر همین اساس است که، برخلاف ژست عمومی که اسرائیل می گیرد، اسرائیل در زمینه حمله به ایران خود را دنباله‌روی آمریکا می‌داند و سعی می کند که حمایت آمریکا را پیش از اینکه بخواهد اقدامی علیه ایران انجام دهد به دست آورد.
پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در آمریکاست

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.