حمله سایبری؛ موانع پیشرفت متخصصان IT سازمان‌ها را از بین برد

مدیر سابق فناوری اطلاعات وزارت نفت:

مهندس حسین طالبی مدیر سابق فناوری اطلاعات وزارت نفت در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به حمله ویروسی به سایت و شبکه وزارت نفت گفت: این حمله با وجودی که نتوانست خسارات و مشکلاتی را برای شرکت نفت ایجاد کند ولی تلنگری برای مسئولان بود تا موانع زیر ساختی و سخت افزاری را در حوزه امنیت سایبری رفع کنند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به سیستم‌های بک آب و ری کاوری که در بخش فناوری اطلاعات وزارت نفت به طور روزانه وجود داشت دسترسی به اطلاعات را برای این حمله که از طریق یک ویروس و از ایمیل وارد شبکه وزارت نفت شده بود، از بین برد و خوشبختانه مشکل آنچنانی ایجاد نکرد، همچنین که تیم امنیت و سایبری وزارت نفت هم بلافاصله دست به کار شدند و بعد از بررسی امر مشکل را رفع کردند.
مدیر سابق فناوری اطلاعات شرکت ملی نفت در ادامه سخنان خود افزود: این مشکل باعث شد تا مدیریت در سطوح بالا و وزیر نفت توجه ویژه ای به مسایل امنیتی و سایبری پیدا کنند و این امر را بسیار جدی بگیرند و امکانات، منابع و زیر ساخت‌های لازم را چه در سطح ملی و چه در سطح سازمانی در اختیار بگیرند.

ایجاد مرکز عملیات امنیت بعد از حمله
وی ادامه داد: این مسئله باعث شد همه منابع انسانی، مالی، ساختاری و زیر ساختی در جهت تقویت زیر ساخت‌های امنیتی به خدمت گرفته شده و مراکزی مانند مرکز عملیات امنیت، تیمهای سرت sert جهت مقابله با خطرات سایبری در سطح ملی و سایبری ایجاد شود به خصوص به تربیت نیروی انسانی چه در دانشگاه و مراکز علمی چه در سازمانها توجه بیشتری خواهد شد.
طالبی گفت: با توجه به این امر علاوه بر ایجاد تیمهای امنیت سایبری استفاده از منابع داخلی به خصوص نرم افزارهای داخلی مورد توجه قرار گرفت و مدیران امنیت را در سطوح بالا مورد توجه قرار دادند و مسوولان در رده های بالا از این پس بیشتر مدیران فناوری اطلاعات را حمایت کنند و موانع پیش روی آنها را بردارند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به روی آوردن همه دنیا به سمت اینترنت و حملات سایبری هر چه جلوتر می رویم این حملات بیشتر می شود و اگرتدابیر امنیتی جدی نگرفته شود و چشم بسته جلو برویم مطمئنا صدمات بیشتری چه در سطح ملی و چه سازمانی خواهیم دید.
طالبی یکی از اتفاقات مهم بعد از این حمله ویروسی به وزارت نفت را تربیت نیروی انسانی در بحث امنیت دانست و گفت: این اتفاق باعث شد مسوولان موانع جذب نیروی انسانی تربیت شده در حوزه سایبری را بردارند. هم اکنون در شرکت نفت ۶۰۰ متخصص وجود دارد ولی در بحث امنیت سایبری این تعداد متخصص شاید به ۲۰ نفر هم نرسد که باید تعداد این نیروها افزایش پیدا کنند.
در تمام دنیا در هر سازمان حدود سه تا ۵ درصد شاغلان متخصصان امنیت فناوری اطلاعات هستند و معمولا هم در شرکت‌های نفتی این تعداد به ۸ درصد هم می رسد ولی در ایران این امر مورد توجه قرار نگرفته بود که حالا با این اتفاق این مورد هم به زودی رفع خواهد شد.
۴۰۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.