حمله سایبری آمریکا به الیزه با استفاده از فیس بوک

۰۱م آذر ،

برخی از مطبوعات فرانسوی گزارش دادند، حمله سایبری که بهار امسال علیه کاخ الیزه انجام شد از سوی آمریکا صورت پذیرفته و در این میان رایانه‌های متعلق به بلندپایه‌ترین مقام‌های دولت نیکولا سارکوزی مورد حمله قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فیگارو، ظاهرا اشتباه انسانی از سوی کارکنان کاخ ریاست جمهوری فرانسه در شبکه اجتماعی فیس‌بوک سبب این حمله سایبری شده است.

روزنامه اکسپرس فرانسه به نتایج تحقیقی که به دستور دولت فرانسه در خصوص این حمله سایبری انجام شد اشاره کرده که بر اساس آن این حمله توسط آمریکا صورت پذیرفته است.

روزنامه تلگرام فرانسه که تابستان قبل وجود این حمله سایبری را فاش ساخت گزارش داد که منابع خبری بدون اشاره به کشور خاصی مسئولان این حمله را هم‌پیمانان فرانسه عنوان کرده‌اند.

جانت ناپولیتانو، وزیر امنیت داخلی آمریکا در پاسخ به سوال نشریه اکسپرس فرانسه در خصوص انجام این حمله توسط آمریکا گفت: چرا باید آمریکا دربارهٔ اسرار جمهوری فرانسه جاسوسی کند؟ ما هیچ هم‌پیمانی مهمتر و بزرگتر از فرانسه نداریم. ما با یکدیگر در حوزه‌های مختلف مربوط به امنیت همکاری می‌کنیم و من در مقام خود هستم تا این روابط را هر چه بیشتر بین دو کشور تقویت کنم.

تحقیقی که نشریه اکسپرس فرانسه انجام داده به فهم بهتر اینکه چطور طی این حمله سایبری به شبکه کاخ ریاست جمهوری فرانسه نفوذ شده کمک می‌کند.

آنچه که این حمله سایبری را امکان‌پذیر ساخته اشتباه انسانی از سوی بعضی کارکنان ریاست جمهوری در شبکه اجتماعی فیس‌بوک بوده است. در این حمله جاسوس‌ها با شناسایی چند تن از کارکنان الیزه در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به آنها درخواست دوستی در این وب‌سایت داده‌اند. قربانیان فریب این درخواست را خورده و به سادگی مهاجمان را به فهرست دوستان خود در وب‌سایت فیس‌بوک اضافه کردند. پس از آن مهاجمان با فرستادن پیامی به این کارکنان لینکی جعلی را به آنها فرستاده و از آنها خواسته‌اند که در شبکه اینترنت داخلی الیزه با آنها ارتباط داشته باشند. اما لینک فرستاده شده کارکنان الیزه را به جای شبکه داخلی به پایگاه اینترنتی دیگری که یک کپی از پایگاه اینترنتی کاخ الیزه بوده منتقل می‌کند و قربانیان بدون آنکه متوجه جعلی بودن این لینک بشوند شناسه‌ها و رمز عبور خود را در صفحه باز شده وارد می‌کنند و به این ترتیب مهاجمان به راحتی به شبکه داخلی کاخ الیزه دسترسی پیدا می‌کنند.

مهاجمان با به دست آوردن شناسه و رمز عبور دسترسی به اینترنت داخلی کاخ الیزه یک ویروس بسیار پیچیده را که بسیار شبیه به ویروس معروف به “فلیم” بوده آن را به شبکه اینترنت داخلی کاخ الیزه وارد می‌کنند. این ویروس توانایی آن را داشته تا در فواصل منظمی از محتویات مانیتور کامپیوترهای آلوده تصویربرداری کرده، با باز کردن میکروفن‌های متصل به این کامپیوترها صدای اطراف را ضبط کرده و اسناد بسیار مهم بر روی آنها جمع‌آوری کند.

بنا بر اطلاعاتی که نشریه اکسپرس فرانسه داده این ویروس اهداف بسیار مشخصی را در داخل کاخ ریاست جمهورری فرانسه هدف قرار داده که از جمله آنها مهمترین مشاوران دولت فرانسه و مدیرکل الیزه بوده‌اند. از این راه یادداشت‌های بسیار محرمانه و طرح‌های راهبردی دولت فرانسه مورد دستبرد قرار گرفته‌اند.

بازرسان فرانسوی چندین ماه را صرف ردگیری بانی اصلی این حمله کردند که در نهایت نتایج تحقیقات آنها به واشنگتن منتهی شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.