حمله شدید لحن سایت اصولگرا رجانیوز به محمدرضا شجریان:بازگشت شجریان از آغوش مجری «من و تو» به آغوش «مام میهن»/ آیا خانه موسیقی پا جای پای خانه سینما می‌گذارد؟

پس از بازگشت شجریان به ایران سایت رجانیوز به این اتفاق واکنش نشون داد.

رجانیوز:«کار، کار انگلیسی‌هاست.» این جمله معروف ر ا حالا می‌توان بغیر از مرور ماجراهای تاریخی، برای تحلیل برخی از اتفاقات جاری کشور هم بکار برد؛ مخصوصا که می بینی شبکه بی.بی.سی فارسی پشت خیلی از این اتفاقات مثل اسپند روی آتش بالا و پایین می پرد. بازگشت محمدرضا شجریان به تهران هم یکی از این اتفاقات است.

شجریان یکی از هنرمندانی بود که در ماجرای فتنه ۸۸ در آتش فتنه می‌دمید و اظهارات ضد ایرانی او با استقبال شبکه های معاند روبرو می‌شد. او با خروج از ایران وقیحانه‌ترین توهین‌ها را به جمهوری اسلامی روا داشت و حتی پا را فراتر از مسائل سیاسی گذاشته و به دین اسلام نیز جسارت کرد:

«اینها هرگز با هنر کنار نمی‌آیند، هرگز و هرگز!!! همچنان که در طول ۱۴۰۰ سال با هنر کنار نیامدن، باز هم نخواهند آمد…»

او در مدتی که خارج از ایران بسر می‌برد یکی از سوژه‌های مورد علاقه رسانه‌هایی مانند بی.بی.سی و وی.او.ای بود تا جایی که صادق صبا، مدیر نشان دار بی.بی.سی فارسی به شخصه یک هفته را با او در قونیه چرخید تا مستندی یک ساعته درباره وی بسازد. البته پیوند این خواننده با این مدیر مورد علاقه بهایی‌ها برکاتی هم داشت از جمله آنکه این شبکه معاند با اسلام اقدام به پخش آواز «ربنای» شجریان کند!

رجا نیوز در ادامه نوشت:شجریان در این مدت اقدامات خلاف عرفی نیز انجام داد که جدای از ضد اخلاقی و ضد دینی بودن آنها حتی مغایر با شان یک هنرمند، با سابقه هنری او بود. عکس یادگاری انداختن با گوگوش و مجریان مبتذل شبکه‌هایی چون من و تو و یا حضور در محافلی آن چنانی یکی از این اقدامات بود که البته در کنار همه موارد بالا همواره با چاشنی ضدیت با جمهوری اسلامی همراه بود و آب به آسیاب ضد انقلاب می‌ریخت.

حال این خواننده هفتاد و سه ساله که در سه سال گذشته از هیچ اقدامی مانند مصاحبه، آواز خوانی، سخنرانی و… برای فتنه انگیزی و روشن نگه داشتن آتش فتنه دریغ نکرده، تلاش کرده تا بی سرو صدا به ایران بازگردد. بازگشتی همراه با جملاتی احساسی مانند «وطنم عشق من است» و «مردمان کشورم همه امید من هستند».

کارنامه اعتقادی و سیاسی این هنرمند سابقا ملی نیاز به مروری بیش از این ندارد، اما بازگشت پر حرف و حدیث او به کشور نیازمند دقت و تامل است.

جدای از صحنه گردانی شبکه سلطنتی انگلستان در مدت خارج نشینی شجریان که با توجه به سابقه این شبکه می تواند مهمترین دلیل برای داشتن نگاهی متفاوت به این بازگشت باشد، سخنان مدیرعامل خانه کم فروغ موسیقی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

حمیدرضا نوربخش در جلسه‌ای که برای تشریح برنامه‌های سیزدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شده بود، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا جشن امسال از محمدرضا شجریان تقدیر می‌کند یا خیر؟ پاسخ داد: «شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی است و هم اکنون او به ایران بازگشته است و به زودی جلسه‌ای را با حضورش برگزار خواهیم کرد. اما باید ببینیم تا چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود.»

بازگشت شجریان در ماه‌هایی که منتهی به انتخابات ریاست جمهوری است و در آستانه جشنی موسیقیایی که قرار است در اواخر مهرماه برگزار شود مسئله ساده ای نیست که به راحتی بتوان از کنارش گذشت. به نظر می رسد خانه نیمه تعطیل موسیقی که مدعی است محمدرضا شجریان ریاست شورای عالی آن را بر عهده دارد و در این سه سال و علی رغم مواضعش همچنان در این سمت باقی بوده است خیز بلندی را برای یک فتنه انگیزی جدید در عرصه فرهنگ برداشته است؛ ظرفیتی که با بسته شدن خانه سینما حال می‌تواند به این یکی خانه منتقل شود.

و در این میان تاسف برانگیز آن است که این دست مراکز که همواره ژست غیر دولتی بودن می‌گیرند با ارتزاق از پول بیت المال زنده‌اند و در همان زمانی که دارند در جهت منافع دشمنان نظام حرکت می‌کنند، همزمان از تخصیص نیافتن بودجه‌های دولتی یا کم بودن آنها فریاد گلایه سر می‌دهند! مانند همین مدیر عامل خانه موسیقی که در همان جلسه‌ای که از شجریان، بعنوان ریاست عالی شواری موسیقی نام می‌برد و از جلسه با او خبر می‌دهد، در همان زمان هم چنان که می‌نالد از حمایت شهرداری تهران هم خبر می دهد که: «بودجه از سوی شهرداری تعیین شده است و توسط معاونت فرهنگی اجتماعی در اختیار ما قرار داده شده است. قرار بر این بوده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بودجه‌ای برای ما تعیین کند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.»

نگاهی به فعالیت‌های رسانه‌ای برخی نشریات اصلاح طلب هم می‌تواند موید وجود برنامه‌ریزی‌هایی جهت سوء استفاده از این بازگشت باشد، چنانکه یک روزنامه تازه تاسیس پیشنهاد داده بود تا روز تولد شجریان بعنوان روز ملی آواز  نامگذاری شود. این در حالی است که روزنامه اعتماد نیز تلاش کرده است تا از یک کمپین برای باقی ماندن شجریان در ایران خبر دهد. البته در این میان هم نباید از فعالیت‌های مشکوک برخی رسانه‌ها مانند سایت روزنامه ایران که با شعف و ذوق زدگی فراوان رپرتاژی پر و پیمان برای بازگشت شجریان رفته است ساده گذشت.

به هر حال حضور دوباره محمدرضا شجریان در ایران و تلاش برای احیا خانه نیمه تعطیل موسیقی،  باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا اینبار هم مراکزی که مستقیم و غیر مستقیم از جیب بیت المال هزینه می کنند، به محفلی برای ضربه زدن به نظام و تهیه خوراک تبلیغاتی برای دشمنان مردم تبدیل نشوند.

رجانیوز


کافه موسیقی::صفحه اصلی
بازنشر: ممتاز نیوز

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. سیروس بذرافشان:

    استاد شجریان پدیده ای است که تاریخ بشریت بخود نخواهد ندیده ونخواهد دید

  2. hassan:

    با سلام واحترام
    واقعا متاسفم که مانند گذشته از فرصت هامان استفاده نمیکنیم، واز هر فرصتی وآظهار نظری برای نمایش غرور خودمان استفاده میکنیم فارغ از اینکه با وقاحت کامل تمامی هم وطنان را افرادی ساده لوح وبدون تشخیص و درک میپنداریم وجدای از آزادی نظرات سعی در القای مطالب خود داریم وهمه چیز را نظرات خود بدانیم توجهتان را به معنی آیه زیر جلب میکنم( آیه قدسی):
    وَ لا تَسْتَوِى الْحَسَنَهُ وَ لاَ السَّیِّئَهُ ادْفَعْ بِالَّتى، هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذى بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَهٌ کَأَ نَّهُ وَلىٌّ حَمیمٌ وَ ما یُلَقّاها إِلاَّ الَّذینَ صَبَروا و ما یُلَقّاها إِلاّ ذو حَظٍّ عَظیمٍ؛
    سوره فصلت، آیه ۳۴ و ۳۵

    هرگز خوبى و بدى یکسان نیست، بدى را با خوبى دفع کن تا دشمنان سرسخت هم چون دوستان گرم و صمیمى شوند. امّا جز کسانى که داراى صبر و استقامتند به این مقام نمى رسند، و جز کسانى که بهره عظیمى (از ایمان و تقوا) دارند به آن نایل نمى گردند.
    این ایه نیازی به تفسیر ندارد چقدر زیبا وبا لطافت به شیوه های اخلاقی اشاره میکند البته شرط عمل به ان به درجه تقوی بستگی دارد پس معیار خوبی برای سنجش خود که چقدر نور ایمان بر قلب ما احاطه دارد اگر بدی را با نیکی پاسخ دهیم

    خدایا در این ماه مبارک توفیق عمل به این ایه نصیب ما بگردان، تازه این در مورد دشمنان است که در بدی کردن سابقه دارند، نه فردی مانند استاد شجریان، متاسفم که از سخنان رهبر معظم انقلاب هم سوء تعبیر می شود. وهر کسی از ظن خود یار فرمایشات ایشان می شوند وحال آنکه تفسیر دقیقی از فرمایشات ایشان ارائه نمی شود مگر نه اینکه ایشان قائل به دفع حداقلی وجذب حداکثری هستند پس چرا ما از فرصت استاد شجریان استفاده نبریم وبخواهیم با سیاه نمایی ایشان را تبدیل به یک تهدید کنیم.دوست عزیزم دشمن به تعبیر شما از وجود این استاد عزیز وعلم ثابت شده ایشان نهایت بهره را برده، امروز ما ونسل ما از این علم استفاده نبریم به خود جفا نموده ایم. تاریخ را فاتحان می نویسند، یادمان باشد نخواهیم بر خلاف عرف واخلاق وحتی نظر حداکثری چهره ی عزیزی را به بدترین شکل ممکن نشان دهیم.خدا بخواهد همان اتفاق مقدر خواهد افتاد ونطرات من وامثال شما تاثیری در مثبت ویا منفی شدن وجه افراد نخواهد داشت.وفقط وفقط یادمان باشد به بهانه طرفداری از جریانی ویا افرادی اخلاق را زیر پا نگذاریم وبا آبروی آفراد که گفته اند از حرمت خانه کعبه بالاتر است بازی نکنیم.
    با تشکر

  3. مهرداد:

    با سلام واحترام خدمت تمامی شما عزیزان .فکر میکنم این بزرگواری که این حرفها را درمورد استاد شجریان زده است نامبرده وخانواده اش را بخوبی نمیشناسد.در خانواده موسیقی ایران خانواده مومن وباتقواتر ومذهبی تر از استاد شجریان دیده نشده است وکم لطفی است راجب این شخصیت با این چنین خانواده ای اینگونه قضاوت کنیم .ماه مبارک رمضان هر سال به هر شکلی که سپری شود یاد وخاطرات ربنای استاد در خانه همه ایرانیان زنده است وما را یاد این بزرگوار میندازد.ایکاش بجای انکه اینگونه راحت راجب یکدیگر قضاوت کنیم کمی سعی کنیم با کفش آنان راه برویم تا علت انگونه راه رفتنشان را درک کنیم.

  4. hamideh:

    انشالله به امیدخدابه همین زودی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.