حمله فیس‌بوک به بازار گوشی و مرورگر

بازار تلفن‌های همراه آنقدر جذاب است که گوگل با پرداخت ۱۲.۵ میلیارد دلار بخش موبایل موتورولا را خرید تا گوشی‌های هوشمند خودش را بسازد.
قبلا خبرهای زیادی از ساخت گوشی هوشمند توسط فیس‌بوک شنیده می‌شد که بیشتر به شایعه شبیه بودند و در نهایت خبری از این گوشی‌ها نشد. از طرفی گوشی‌هایی با امکانات یکپارچه با فیس‌بوک و حتی تعبیه‌ی دکمه‌ی فیزیکی «فیس‌بوک» روی صفحه کلیدشان (مانند HTC ChaCha) هم به بازار آمدند، اما با اقبال زیادی مواجه نشدند. اما این‌بار فیس‌بوک تصمیم بزرگی گرفته است و شایعات دوباره برگشته‌اند؛ ساخت گوشی هوشمند با کمک مهندسان سابق اپل که در پروژه‌های iPhone و iPad شرکت داشته‌اند.
سینا سعیدی: زاکربرگ چندین بار گفته‌است که تلفن‌های همراه از اولیت‌های بالای شرکت هستند. اگر این صحبت‌ها را در کنار نظرات کارمندان فیس‌بوک بگذاریم که عقیده دارند: «زاکربرگ همیشه نگران است اگر به‌زودی یک گوشی هوشمند نسازد، فیس‌بوک در گوشی‌های همراه در حد یک نرم‌افزار در میان میلیون‌ها نرم‌افزار دیگر باقی بماند»، متوجه می‌شویم تصمیم این دفعه‌ی فیس‌بوک برای ساخت گوشی، چیزی بالاتر از یک شایعه است.
شنیده‌ها حاکی از این هستند که فیس‌بوک گوشی خودش را سال آینده به بازار روانه خواهد کرد، اما هیچ اطلاعی از شکل، امکانات و حتی سیستم‌عامل این گوشی در دسترس نیست. کسانی که این اخبار را به رسانه‌ها داده‌اند، از ترس از دست دادن شغل‌شان در فیس‌بوک یا رابطه‌ی نزدیکشان با این شرکت، تاکید داشته‌اند که ناشناس بمانند. این منابع همچنین گفته‌اند که: «فیس‌بوک اخیرا چند نفر ار مهندسانی که در بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری iPhone کار می‌کرده‌اند را استخدام کرده. همچنین یک نفر از مهندسان iPad را هم به استخدام خودش در آورده است.»
این افراد افزوده‌اند: «این سومین تلاش فیس‌بوک برای ساخت گوشی است. در سال ۲۰۱۰ فیس‌بوک تصمیم به این‌کار گرفت اما بعد از مدتی، وقتی با سختی‌های کار مواجه شد، پروژه تعطیل شد.» سختی‌های ساخت گوشی، فیس‌بوک را به فکر همکاری با سازندگان بزرگ گوشی‌ انداخت؛ همانطور که سال قبل شایعاتی مبنی بر همکاری فیس‌بوک و HTC بر سر ساخت یک گوشی با اسم Buffy منتشر شد. منابع خبری می‌گویند کار بر روی Buffy همچنان ادامه دارد و تیمی که روی این پروژه کار می‌کند گسترش یافته. این تیم روی سایر گوشی‌های هوشمند تحقیقاتی هم انجام داده است.
طبق گفته مهندسانی که قبلا برای اپل کار کرده‌اند و الان در استخدام فیس‌بوک هستند، زاکربرگ در اولین ملاقات، از آنها درباره‌ی جزییات پیچیده‌ای مثل نوع چیپ‌های گوشی‌ها سوال کرده‌است. مهندس دیگری می‌گوید زاکربرگ از او درباره کارکرد درونی گوشی سوالات زیادی کرده که اصلا شبیه به کنجکاوی نیست و نشان از یک تصمیم جدی است.
به گزارش خبرآنلاین فیس‌بوک تاکنون این شایعات را نه رد کرده و نه بر صحت‌شان تاکید داشته و تنها واکنش این شرکت این جملات است: «ما به موازات کل صنعت موبایل در حال کار هستیم، با اپراتورها، سازندگان سخت‌افزار، تهیه‌کنندگان سیستم‌عامل و نویسندگان برنامه‌های کاربردی همکاری می‌کنیم.»
برای فیس‌بوک که به تازگی سهامش را عمومی کرده، منابع جدیدی از درآمد حیاتی هستند. فیس‌بوک از اینکه در بازار پرسود گوشی‌های هوشمند بدون سهم بماند، در ترس است و تمام این نکات می‌تواند توجیهی بر تلاش‌های فراوانش در ساخت گوشی هوشمند باشد.

** فیس‌بوک می‌خواهد مرورگر اپرا را بخرد
اینترنت – فیس بوک در حال انجام مذاکراتی برای خرید مرورگر اپرا است.
ماندانا سجادی: وبلاگ فن آوری اطلاعات Pocket-lint به نقل از یک منبع موثق نوشت که فیس بوک در حال تلاش برای خرید مرورگر اپرا است و اینکار فیس بوک شاید به این معنی باشد که این کمپانی به دنبال راه اندازی مرورگری مخصوص خودش است.
این حرکت فیس بوک می تواند او را در زمره رقبای سایر شرکت‌های بزرگ مرورگر از جمله یاهو که به تازگی Axis را راه اندازی کرده و گوگل که به تازگی افزونه‌ای منتشر کرده است که شبکه اجتماعی گوگل پلاس را با مرورگر آن ادغام می کند، قرار دهد.
بنابر حدسیات Pocket-lint مرور گر فیس بوک به شما این امکان را می دهد تا از طریق نوار منویی که پلاگین‌های خاص فیس بوک است زندگی اجتماعی خود را به روزتر نگه دارید!
فیس بوک می داند که با وجود تبلیغات فراوان نتوانسته کاربران موبایلی را به خود جذب کند بنابراین می خواهد با استفاده از پول رئیسش راهی برای مقابله با استراتژی ضعیف تلفن همراه خود بیابد
سایر منابع خبری می گویند که اپرا استخدام های خود را متوقف کرده و در حال صحبت با خریداران است. گفته می شود اپرا حدود ۲۰۰ میلیون کاربر دارد.
فیس بوک تا کنون در این باره هیچ اظهار نظری نکرده است.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.