حمله پلنگ به مردم در دماوند + عکس

سهشنبه ۹ آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

دیروز یک پلنگ که در روستای آیینه ورزان آبسرد دماوند به اهالی و سپس ماموران یگان حفاظت محیط زیست حمله نموده بود، کشته شد. در جریان این اتفاق پلنگ به رییس اداره محیط زیست دماوند حمله و او را به شدت مجروح نمود.
ممتازنیوز : پلنگ، به ندرت به انسان حمله می نماید. اگر مردم محله این حیوان را عصبانی نمی نمودند، هرگز به کسی حمله نمی نمود. سبب دیگر حمله این حیوان می تواند قرار داشتن در فصل جفت گیری باشد

عکس

به گزارش تفسیری خبرآنلاین؛ این درحالی است که دوستداران محیط زیست می گویند پلنگ به ندرت به انسان حمله می نماید. حتی رییس اداره محیط زیست دماوند همین نظر را دارد.

عباس میرزا کریمی، رئیس اداره محیط زیست دماوند درباره کشته شدن پلنگ در این اتفاق و سبب وحشی شدن این حیوان گفت: “بر اساس تجارب به دست آمده پلنگ، به ندرت به انسان حمله می نماید. اگر مردم محله این حیوان را عصبانی نمی نمودند، هرگز به کسی حمله نمی نمود. سبب دیگر حمله این حیوان می تواند قرار داشتن در فصل جفت گیری باشد.

عکس

او در تشریح جزئیات اتفاق چنین به مهر گفت: وقتی که برای بررسی موضوع به روستای آیینه ‏ورزان شهر آبسرد رفتم، پیش از اینکه بتوانم تصمیمی بگیرم با حمله ناگهانی حیوان روبرو شدم. فاصله من با پلنگ ۲۰ متر بود. به فاصله سه ثانیه حیوان خود را به من رساند و من را زخمی نمود.”
از سوی دیگر، رسول علی اشرفی پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره حمله پلنگ به یگان حفاظت محیط زیست دماوند و کشته شدن پلنگ به ایسنا گفت: یک قلاده پلنگ وارد باغات روستای آیینه ورزان آبسرد شد. حیوان به دو نفر حمله و آنها را مصدوم نمود. پس از این موضوع به اطلاع اداره محیط زیست دماوند رسید. مسئول اداره محیط زیست دماوند به اتفاق دو نفر از ماموران محیط زیست استان بلافاصله وارد صحنه شده و با توجه به تجربیات پیشی سعی در آرام و دور نمودن حیوان از منطقه داشتند که متأسفانه به سبب جریح شدن حیوان، غافلگیرانه پلنگ به مسئول اداره محیط زیست دماوند حمله‌ور شده و سبب جراحت شدید وی شد.”

عکس

او درباره سبب کشته شدن پلنگ و استفاده نشدن از داروی بیهوشی هم گفت: در پی این اتفاق برای نجات مأمور و جدا نمودن حیوان، چاره‌ای جز شلیک به حیوان باقی نماند. علیرغم تجهیز ادارات کل محیط زیست به اسلحه بیهوشی، این سلاح‌ها بیشتر جنبه پژوهشی و زنده‌گیری حیوانات در شرایط طبیعی دارد و شرایطی که حیوان به هر سببی جریحه‌دار شده و از فشار خون بالا برخوردار است معمولا نمی‌توان و بعضا نباید از سلاح بیهوشی استفاده شود که شبیه اتفاق افتاده در روستای آیینه ورزان آبسرد دماوند دقیقاً از این جنس است.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران اگر حضور بموقع مأموران محیط زیست در منطقه نبود چه بسا حیوان جریحه‌دار شده با توجه به جمعیت قابل توجه منطقه آبسرد و آیینه ورزان به افراد محلی حمله و فاجعه بدتری می‌آفرید.

اشرفی پور، سبب ورود پلنگ به محیط زیست انسانی، را منقطع شدن زیستگاه‌های طبیعی، محدودیت‌های اکولوژیک و تخریب و گسستگی شبکه غذایی حیات وحش عنوان نمود و گفت: همین سبب پناه آوردن حیات وحش مخصوصاً راسته گربه سانان مانند پلنگ به مناطق روستایی ، باغات و مزارع می گردد. البته در قریب به اتفاق موارد به سبب تجربه خوب محیط بانان معمولا با حضور در صحنه و آرام نگهداشتن محیط، حیوان را از کانون‌های جمعیتی دور می‌کنند اما موارد نادری هم پیش می آید که بیشتر به خاطر عدم برخورد مناسب مردم با حیات وحش ، سبب ناآرامی و جریحه دار شدن حیوان می گردد که گاهی حمله حیوان به انسان را به همراه دارد. این در حالی است که در شرایط عادی معمولا حیوانات از تقابل با انسان اجتناب می‌کنند.

او گفت: بر اساس بررسی‌های معاونت محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان تهران حداقل ۳۵ قلاده پلنگ ایرانی در بعضی از زیستگاه‌های طبیعی دماوند و فیروزکوه وجود دارد که رقم قابل توجهی است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران از شهروندان خواست به محض رویت حیوانات وحشی مانند پلنگ یا خرس سعی نمایند از ازدحام اطراف حیوان پرهیز و ضمن حفظ آرامش، بلافاصله مأموران محیط زیست منطقه را در جریان قرار دهند.

عکس

طبقه بندی: مطالب خواندنی   |   تعداد بازدید: ۱۱۷ نفر   |   تاریخ انتشار یافتن: سه شنبه ۹ آبان
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , jazab, حفاظت از حیوانات, حمله, حمله پلنگ به مردم, حیوانات وحشی, سازمان محیط زیست, پلنگ

مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، خبرها روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.