حمید سمندریان در این تصویر چه شاهکاری می​خواند؟ + عکس

به گزارش خبرآنلاین، در تصویر زیر زنده یاد حمید سمندریان در حال مطالعه شاهکار گونتر گراس آلمانی است؛ رمانی تحسین شده با نام «طبل حلبی» که با ترجمه سروش حبیبی از سوی انتشارات نیلوفر منتشر شده است.

 

«طبل حلبی» در سال ۱۹۵۹ منتشر شد. این نخستین بخش از «سه گانه دانتسیگ»، که کمی بعد با موش و گربه (۱۹۶۱) و سالهای سگی (۱۹۶۳) کامل می­شود، موجب شد تا نویسنده، یک شبه شهرتی بین­ المللی کسب کند. این اثر حسب حالی منحرف شده است، بدین معنا که قهرمان روای، به عوض دفاع از حق خود، تلاش شایان توجهی می­کند تا غرابت جسورانه و پرهیاهویی را به نمایش بگذارد.

شخصیت اصلی این کتاب پسری است که تصمیم می‌گیرد از سن سه سالگی بزرگ‌تر نشود بنابراین در همان قد و قواره کودکی باقی می‌ماند اما از نظر فکری رشد می‌کند. افراد دور و بر این پسر او را کودک می‌انگارند در حالی که او همه چیز را می بیند و درک می‌کند و هر جا که می‌تواند از توانایی‌های خاص خودش برای تفریح یا تغییر شرایط استفاده می‌کند. در این کتاب وقایعی مربوط به دوران هیتلر آمده است که این کودک نیز شاهد آنها است و نقشی در آنها ایفا می‌کند. شرایط این کودک که به صورتی ناقص الخلقه باعث آزار دیگران می‌شود یا با استفاده از احساسات دیگران از آنها سوءاستفاده می‌نماید، به نوعی نشانگر شرایط زمانی جامعه آن دوران آلمان است.

طبل حلبی روایت گم گشتگی ست، روایت پریشانی انسان سردرگم شده معاصر. رمان با این که از ذهن یک فرد (اول شخص )روایت می شود هیچ محدودیتی در فضا و زمان و مکان های پیش و پس از حضور راوی ندارد.

اسکار شخصیت اصلی و راوی داستان، در این جهان سراسر اشباع از اشیا و موجودات درشت دست به تجربه می زند، زخم های پشت دوستش را که در جنگ یا دعوا برداشته به راه هایی تشبیه می کند که آن دوست در آن ها پا گذاشته، او دزدی می کند و حتی مثل پدربزرگش آتش افروزی می کند و میتینگ ها را برهم می زند و با صدای توانایش شیشه می شکند بعد هنر را تجربه می کند و عشق را و افسوس که هیچکدام از این ها او را شادکام نمی کند، از عشق نصیبی نمی برد مگر یادی و یادهایی به جامانده ورویایی و هنر هم کم کم برای او مفهوم خود را از دست می دهد، هنر برایش تبدیل به سرگرمی و منبع درآمد می شود و…

ساکنان تهران برای تهیه این رمان خواندنی کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.