حوزه هنری ۱۲ میلیارد تومان به فیلم ها خسارت وارد کرده است

۰۹ام بهمن ،

بهزاد ابتهاج عنوان کرد:

سینماپرس- گروه سینما/ مشاور حقوقی سازمان سینمایی گفت: مبلغ دقیق خسارت های وارد شده به فیلم های تحریمی طی نامه ای به حوزه هنری اعلام شد.

بهزاد ابتهاج در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس اظهار کرد: بحثی به نام مسوولیت مدنی در قانون جمهوری اسلامی وجود دارد که در ماده یکم این قانون آمده است که هرگاه کسی بدون مجوز قانونی حیثیت و یا شهرت تجاری یا هر حق دیگری را که به سبب قانون برای فرد ایجاد شده است به وسیله ضرر و بسیار مادی یا معنوی نابود کند مسوول جبران آن ضرر و زیان است.

وی ادامه داد: در قانون مدنی جمهوری اسلامی در باب تسبیب ذکر شده که هر گاه ناشی از عمل یک فرد ضرری متوجه شخصی دیگر شود چنانچه رابطه سببیت بین عمل انجام شده و ضرر اثبات گردد شخص مسبب مسوول است ضرر ایجاد شده را جبران کند.

مشاور حقوقی سازمان سینمایی با اشاره به نامه ارسال شده از سوی صاحبان فیلم ها خسارت دیده توضیح داد: در نامه ای که از سوی صاحبان فیلم های تحریمی از سوی حوزه هنری به دست من رسید و من آن نامه را به حوزه هنری برای پرداخت خسارت ارسال کردم میزان خسارت های اعلام شده به این شرح بود. «نامزد آمریکایی من» ۳۰۰ میلیون تومان، «زندگی خصوصی» ۵۰۰ میلیون، «پذیرایی ساده» ۸۰۰ میلیون، «گشت ارشاد» دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون، «پل چوبی» یک میلیارد و ۲۰۰، «خوابم می آد» یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون، «من همسرش هستم» ۶۰۰ میلیون، «من مادر هستم» یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون، «همه چی آرومه» ۷۰۰ میلیون، «بی خود و بی جهت» یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون، «برف روی کاج ها» دو میلیارد تومان

وی افزود: از آن جایی که رقم خسارت اعلام شده از سوی فیلمسازان منطقی بود روز قبل -۹ بهمن ماه- با همین رقم طی نامه ای مکتوب به حوزه هنری اعلام شد و این سازمان به مدت ده روز فرصت دارد تا پاسخ مثبت یا منفی خود را دربارهٔ پرداخت این مبالغ به صاحبان فیلم ها اعلام کند. اگر این مبالغ پرداخت شد که موردی وجود ندارد اما اگر حوزه هنری حاضر به پرداخت این خسارت ها نشد قطعا از سوی مراجع قضایی طرح دعوا خواهد شد.

به گفته ابتهاج، در بیان رقم خسارت وارد شده زیان های مالی و معنوی مورد توجه صاحبان فیلم ها بوده و این فیلمسازان نامه مکتوب خود توضیح داده اند که حوزه هنری در مورد فیلم هایی که با آن ها قرارداد نداشته است بارها در نشریات و شبکه های خبری علیه این فیلم ها موضع گیری کرده است و با این موضع گیری ها به حیثیت تجاری و فرهنگی فیلمسازان زیان وارد شده است بنابراین با ذکر موارد مصاحبه هایی که سبب خسارت فیلم ها شده میزان خسارت به صورت مادی مشخص شده است.

این وکیل سینمایی در پاسخ به این پرسش که آیا به لحاظ قانونی امکان دارد خسارت ها با پادرمیانی بعضی مدیران و مسوولان به صاحبان فیلم ها پرداخت نشود، گفت: موضوع این اختلاف بین صاحب حق و کسی که پذیرفته ضرر و زیان را پرداخت کند مطرح شده است و هیچ مرجعی به لحاظ حقوقی نمی تواند این ادعا را مطرح کند که حقی متوجه صاحبان آثار نیست.

ابتهاج در مورد روند پرداخت این خسارت ها توضیح داد: در مورد فیلم هایی که حوزه هنری با آن ها قرارداد اکران نداشته است پیش بینی می گردد که مبلغی به عنوان خسارت پرداخت نشود و کار به مراجع قضایی کشیده شود.

انتهای پیام/ف/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۴۰۴۸۲


شبکه خبری سینمای ایران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.