حوزه و دانشگاه به مهدویت اهتمام جدی داشته باشند

خبرگزای آریا-  آشنایی با مباحث مهدویت باید در دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، دبیرستان‌ها و حتی در دبستان‌ها مطرح شود، بحث پیرامون امام زمان (عج) مسأله‌ای نیست که فقط شیعه به آن معتقد باشد، بلکه یکی از مشهورترین قضایا و مسائل در اسلام است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ حضرت آیت الله مظاهری در جلسه درس اخلاق خویش راجع به مباحث مهدویت اظهار داشتند: وجود بیش از ده هزار روایت در خصوص مهدویت میزان اهمیت این مسئله را به ما گوشزد می‌کند.
ایشان افزودند: از نظر قرآن و روایات، قضیۀ مهدویّت، از مشهورترینِ مباحث در اسلام است و شاید بتوان گفت: قضیه‌ای مشهورتر از مهدویّت در مسائل دینی وجود ندارد.
افزون بر اینکه بیش از صد و ده آیه از آیات نورانی قرآن کریم به قضیّۀ مهدویّت مربوط می‌شود، بیش از ده هزار روایت از پیغمبر اکرم و از ائمّۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» در مورد حضرت ولی عصر«عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف» وارد شده است و در کتب اهل تسنن و تشیع موجود است. در این روایات، همۀ وقایع از وقتی که حضرت به دنیا می‌آیند تا زمانی که به رهبری ایشان، پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته شده و حکومت اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» در دنیا تشکیل می‌شود و تا روز قیامت ادامه دارد، آمده است.

وجود بیش از ده هزار روایت در خصوص مهدویت
حضرت آیت الله مظاهری تصریح کردند:‌ بخش قابل توجّهی از روایات ارزشمند، در کتب معتبر اهل سنّت و بخشی نیز در کتب معتبر شیعیان نقل شده است و این روایات، به نسبت سایر موضوعات دینی، فراوانی بیشتری دارند. به عنوان مثال، راجع به حج، نماز و روزه، روایات فراوانی وارد شده است. زراره به امام صادق«سلام‌الله‌علیه» می‌گوید: یابن رسول الله! چهل سال است که من راجع به حج سؤال می‌پرسم و هنوز تمام نشده است! امام صادق«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: یک عمر دیگر هم بپرسی، باز مسائل باقی می‌ماند.[۱] لذا راجع به حج روایت زیادی وارد شده است! در مورد نماز نیز قضیه به همین صورت است، ولی با این حال، به بیش از دو سه هزار روایت نمی‌رسد، ولی در مورد مهدویّت بیش از ده هزار روایت وجود دارد.
بیش از پانصد جلد کتاب مفید، مستند و معتبر، اختصاصاً راجع به حضرت ولی عصر«ارواحنافداه»، نوشته شده و در کتابخانه‌های سنّی و شیعه و حتّْی در کتابخانه‌های غرب وجود دارد که در نوع خود کم نظیر یا بی‌نظیر است.

مهدویّت از دیدگاه قرآن کریم
معظم له اظهار داشتند:‌ همان‌طور که بیان شد، بیش از صد و ده آیه از آیات نورانی قرآن کریم راجع به مهدویّت است. آیاتی که به این موضوع اختصاص دارد، به سه دسته منقسم می‌شوند: یک قسمت از آیات، تفسیری است. یعنی برای عموم مردم است و اگر کسی در آیات قرآن دقت کند و با قرآن انس داشته باشد، معانی و مفهوم این آیات برای او هویدا می‌شود.
دستۀ دیگری از آیات مهدویّت، آیات علمی هستند که درک آن آیات، نیازمند علم و دقّت و بررسی بیشتر است. به عبارت دیگر، علما و حدیث شناسان خبره، از عهدۀ تفسیر چنین آیاتی بر می‌آیند. کسانی که عالم به علم قرآنند و در مورد آیات و روایات کار علمی کرده و می‌کنند، می‌توانند این آیات را از قرآن استخراج کنند.
قسمت سوّم از آیات مهدویّت، آیاتی هستند که باید توسّط اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» تبیین و تفسیر شود. ایشان بعضی از آیات مربوط به مهدویّت را تبیین کرده‌اند که در اصطلاح تفسیری به آن «تأویل» می‌گویند. به این‌گونه احادیث، روایات بطنی و تفسیرهای بطنی نیز گفته می شود.
ایشان افزودند: قسمت اوّل و دوّم از آیات را تفسیر و قسمت سوّم را تأویل می‌‌نامند. در مورد تأویل، از نظر اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» پایه، محکم است. یعنی پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» یا یکی از ائمّۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم»، آیه را راجع به امام زمان«ارواحنافداه» تفسیر کرده‌اند، گرچه ممکن است مردم عادی یا حتی مفسّرین،‌ آن معنا را استنباط نکنند، ولی آن بزرگوارانی که قرآن در خانۀ آنان نازل شده است، این مطالب را می‌فهمند. لذا روایات بسیاری به دست ما رسیده که بیش از صد و ده آیه از آیات شریفه را به امام زمان«ارواحنافداه» تأویل فرموده‌اند.

اهمیّت خاصّ پیامبر اکرم«ص» به مهدویّت
حضرت آیت الله مظاهری  تصریح کردند:‌ پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» به بحث مهدویّت، اهمیّت فراوانی می‌دادند و در هر فرصتی، راجع به حضرت مهدی«اروحنافداه»، صحبت می‌کردند. مشخّصات ایشان را بیان می‌فرمودند و مباحث مربوط مانند غیبت طولانی، حکومت جهانی و  منتهی شدن حکومت اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» را شرح می‌‌دادند. همۀ این مطالب، در مدّت بیست و سه سال دوران رسالت، مخصوصاً در ده سال حضور پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در مدینه و زمان تشکیل حکومت، بیان گردید. آن حضرت به چند مطلب اهمیّت فراوانی می‌دادند؛ اوّل: نبوّت، دوّم راجع به ولایت اهل بیت و مخصوصاً امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیهم» و سوّم در مورد مهدویّت. پیامبر(ص) در هر فرصتی راجع به توحید و نبوّت صحبت می‌کردند، اما مهم‌تر و بیشتر، راجع به ولایت صحبت می‌کردند و در هر فرصتی، حتّی بیشتر از ولایت امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه»، راجع به حضرت مهدی «ارواحنافداه» مطالبی می‌فرمودند.
مثلاً در روایات آمده است: امام حسین«سلام‌الله‌علیه»، هنگامی که  دو یا سه سال بیشتر نداشتند، وارد مسجد ‌می‌شدند. چون درب خانۀ زهرا«سلام‌الله‌علیها» در مسجد باز می‌شد، آن بزرگواران راحت به مسجد رفت و آمد می‌کردند. پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» امام حسین«سلام‌الله‌علیه» را در بغل می‌گرفتند، ایشان را  می‌بوییدند و می‌بوسیدند[۲] و گاهی گلویشان را می‌بوسیدند و گاهی هم روضه می‌خواندند که این گلو را می‌بُرند و …[۳] همۀ اینها مقدّمه‌ای برای بیان نام امام زمان«ارواحنافداه» بود.
ایشان  تاکید کردند: ‌بیش از سیصد روایت به مضمون جملۀ: «یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْما»، وارد شده است و یک روایت متواتر به حساب می‌آید. یعنی این‌قدر گفته شده که مثل روز روشن است. حتّی برخی از بزرگان معتقدند تواتر لفظی دارد و رسم پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» این بود که هرکجا فرصتی پیدا می‌شد، قضیۀ حضرت مهدی«اروحنافداه» را جلو می‌کشیدند.

ضرورت اهمیّت جامعه به موضوع مهدویّت
حضرت آیت الله مظاهری یادآور شدند: اهتمام پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» به موضوع مهدویّت، به ما می‌آموزد که باید مسألۀ مهدویّت را زنده نگه داریم و در مجالس مختلف و در هر فرصتی، در مورد آن گفتگو کنیم. جلسات دعای ندبه در صبح‌های جمعه، باید هرچه پرشورتر و فراگیرتر برقرار شود. گرچه جلسات فراوانی برگزار می شود، امّا آنچنان که شایسته و بایسته است، پرشور، فراگیر و همگانی نیست.
پیغمبر اکرم و ائمۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم»، با بیش از ده هزار روایت، میزان اهمیّت این مسأله را به ما گوش‌زد فرموده‌اند. آشنایی با مباحث مهدویّت و امام زمان«ارواحنافداه» باید در دانشگاه‌ها، حوزه‌ها،‌دبیرستان‌ها و حتّی در دبستان‌ها مطرح شود. بحث پیرامون امام زمان«ارواحنافداه» مسأله‌ای نیست که فقط شیعه به آن معتقد باشد، بلکه یکی از مشهورترین قضایا و مسائل در اسلام است.
رئیس حوزه علمیه اصفهان مهدویت و انتظار فرج را از فضیلت های فراموش شده در جامعه عنوان کرد و تاکید کرد:  متأسّفانه اجتماع ما، امام زمان«ارواحنافداه» را فراموش کرده است! مسلّماً امام زمان«ارواحنافداه» از این بی اهمیّتی به مباحث مهدویت، ناراحت می‌شوند. از این‌رو لازم است در مجالس مختلف و در هر فرصتی، به یاد امام زمان«ارواحنافداه» باشید.
البته باید توجه داشت که اگر یاد آن حضرت همراه با نوآوری‌های بیهوده و توأم با گناه باشد، بیشتر رنجیده می‌شوند. مثلاً در جشن‌های نیمۀ شعبان، که لازم است هرچه پرشورتر و همراه با شعور کافی برگزار شود، پرهیز جدی از ارتکاب گناه و اعمال خلاف، ضروری است؛ زیرا این جلسات گرچه پسندیده است، امّا ارتکاب گناه، از ارزش آن می‌کاهد و امام زمان«ارواحنافداه» را می‌آزارد.

انقلاب تدریجی و دفعی برای ظهور امام زمان(عج)
حضرت آیت الله مظاهری یادآور شدند: ، برای ظهور امام زمان ارواحنافداه»، دو انقلاب وجود دارد: یکی انقلاب تدریجی و دیگری انقلاب دفعی است. انقلاب دفعی همان است که حضرت، با خرق عادت و  معجزه ظاهر می‌شوند و به دست شیعیان و به رهبری ایشان، در یک شبانه روز، پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته می‌شود که امری مسلّم و قطعی است. این امر، معجزه و خرق عادت است.

آیا امام زمان (عج) جنگ تسیحاتی می کنند؟
بعضی‌ از افراد اشکال می‌کنند که چطور  امام زمان ارواحنافداه» بر جهان مسلّط می‌شوند و  آیا جنگ تسلیحاتی می‌کند؟ در جواب باید گفت: اینگونه نیست، جنگ تسلیحاتی و اتمی از جانب قلدرها و استکبار جهانی است، امام زمان«ارواحنافداه» جنگ تسلیحاتی و اتمی نمی‌کنند، بلکه با اراده و خواست خداوند جهان را تسخیر می‌فرمایند، همان‌گونه که در روایات آمده است:
«إِنَّهُ سَیَرْکَبُ السَّحَابَ وَ یَرْقَى فِی الْأَسْبَابِ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ الْأَرَضِینَ السَّبْعِ»[۶]

حضرت مهدی«ارواحنافداه» سوار می‌شوند و بالا می‌روند و از این کهکشان‌ها رد می‌شوند و به آسمان دوّم و تا آسمان هفتم می‌روند و در یک شبانه روز بر جهان مسلّط می‌شوند. یعنی کسی که بتواند با این وسیله از کهکشان‌ها رد شود، به یک دقیقه می‌تواند از مکّه به آمریکا یا اروپا برود، یا هر لحظه‌ای در شرق و غرب عالم باشد و بالاخره با خرق عادت و با معجزۀ خداوند، جهان را تسخیر کند.

انقلاب تدریجی به معنای زمینه سازی ظهور است
ایشان افزودند: انقلاب تدریجی، به معنای زمینه‌سازی و ایجاد آمادگی توسّط شیعیان است. یعنی ظهور امام زمان«ارواحنافداه» مقدّمه دارد و مقدّمۀ آن، این است که شیعیان شرایط ظهور را فراهم کنند و برای حضور امام زمان«ارواحنافداه»، زمینه‌چینی و تلاش کنند.
انقلاب تدریجی آن است که جامعه مهیّای ظهور امام زمان«ارواحنافداه» باشد و هرگاه این تهیّأ و آمادگی پیدا شد و همه برای ظهور آماده شدند، حتماً انقلاب دفعی واقع می شود و امام زمان«ارواحنافداه»  ظهور می‌فرمایند.
اساساً قاعدۀ لطف، اقتضا می‌کند که پس از وقوع انقلاب تدریجی، انقلاب دفعی رخ دهد. یعنی طبق قاعدۀ لطف، هرگاه مردم آمادۀ ظهور شوند و با انقلاب تدریجی، زمینه‌ساز ظهور حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» گردند، بر خداوند متعال واجب می‌شود که بلافاصله، فرج و ظهور امام زمان«ارواحنافداه» را با انقلاب دفعی به مردم عطا فرماید.

غیبت امام زمان«ارواحنافداه» تقصیر ماست
حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان ساختند:‌ اگر امام زمان«ارواحنافداه» تشریف نمی‌آورند، اگر ظهور به تأخیر افتاده و  مدّت غیبت آن حضرت طولانی شده است، تقصیر خداوند تعالی و امام زمان«ارواحنافداه» نیست، هرچه هست از قامت ناساز بی اندام ماست.
اگر امام زمان«ارواحنافداه» ظهور نمی‌فرمایند، تقصیر خود ماست. ما باید آمادگی و تهیأ پیدا کنیم، تا امام زمان«ارواحنافداه» ظاهر شوند. یکی از آمادگی‌‌ها، این است که در همه جا و همۀ موقعیّت‌ها، از حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» یاد کنیم و ایشان را فراموش نکنیم.
معظم له تاکید کردند:‌ اگر یک درصد آنچه در رسانه‌ها، به فیلم‌ها و سریال‌ها اهمیّت می‌دهند، به امام زمان«ارواحنافداه» اهمیّت می‌دادند و دربارۀ آن حضرت صحبت می‌کردند، مسألۀ مهدویّت در بین مردم زنده می‌شد. اگر همان‌گونه که در شب پانزده شعبان، به یاد حضرت هستیم، البته منهای گناه و فعل حرام، در سایر ایّام نیز به یاد و ذکر حضرت مشغول بودیم، امر امام زمان«ارواحنافداه» در همۀ خانه‌ها زنده می‌شد. اگر فرزندان و کودکان با مسائل مهدویّت، آشنا شوند، شور و شوق و محبّت فراوانی نسبت به حضرت پیدا خواهند کرد. بنابراین بر همگان لازم است روایات و آیات مربوط به حضرت مهدی«ارواحنافداه» را یاد بگیرند و به دیگران، خصوصاً خانواده و فرزندان خود بیاموزند تا موضوع مهدویّت در جامعه زنده شود.
گفتنی است: سایر مصادیق عدم آمادگی جامعه برای فرج و ظهور حضرت ولیّ‌ عصر«ارواحنافداه» در جلسۀ بعدی بیان خواهد شد. انشاء الله.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.