حکم جاسوسی تلفنی از شهروندان آمریکا منقضی شد/ اوباما جاسوسی را تمدید می‌کند؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس‌جمهور آمریکا پس از افشاگری‌های اسنودن از جاسوسی‌های آمریکا، در معرض انتخابی سخت قرار گرفته است: او باید تجسس تلفنی از میلیون‌ها شهروند آمریکایی را تمدید کند و یا به بخشی از جاسوسی‌ها از آمریکایی‌ها پایان دهد.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، پس از افشاگری‌های ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی و کارمند سازمان سیا، آقای باراک اوباما، رئیس جمهوری اوباما در معرض انتخابی سخت قرار گرفته است: اگر او امروز، جمعه فرمان جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا را تمدید نکند برای اولین بار این آژانس قادر به ادامه جاسوسی تلفنی نخواهد بود.

در صورتی که کاخ سفید تا قبل از ساعت ۵ بعدازظهر جمعه به وقت محلی یک بخشنامه فوق‌محرمانه از دادگاه «تجسس اطلاعات خارجی» را تمدید نکند، توانایی دولت برای وادار کردن شرکت‌های مخابراتی به ضبط مکالمات مخفیانه به پایان خواهد رسید.

این خبر را شبکه خبری راشاتودی بر اساس اسناد انتشار یافته علیه جاسوسی‌های آمریکایی اعلام کرده است.

گردآوری اسناد مربوط به مکالمات تلفنی در قالب متاداده‌ها، اولین برنامه تجسس آژانس امنیت ملی بود که ادوارد اسنودن آن را افشا کرد. این پیمانکار ۳۰ ساله آژانس امنیت ملی اسنادی را تحویل روزنامه گاردین داد که نشان می‌داد این سازمان در حال حاضر در حال گردآوری سوابق تلفنی میلیون‌ها آمریکایی مشتری شرکت مخابراتی وریزون است.

مطابق این اسناد، دادگاه از تاریخ ۲۵ آوریل به دولت اجازه گردآوری نامحدود متاداده‌های تلفنی از شرکت مخابراتی وریزون را تا تاریخ ۱۹ جولای می‌داد.

قانونگذاران کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان به نامهای «مایک راجرز» و «داچ راپرسبرگر» بیانیه‌ای را منتشر کردند که در آن تصریح شده بود قضات فدرال این اختیارات را هر ۹۰ روز یکبار مورد تجدید نظر و تأیید قرار می‌هند.

ممکن است دولت آقای اوباما به خاطر حجم وسیع انتقادات داخلی و خارجی که در هفته‌های اخیر با آنها روبرو بوده است تصمیم بگیرد این دستور را تمدید نکند.

با این حال، اگر وی تصمیم بگیرد این دستور را تمدید کند، بار دیگر بر حمایت‌هایش از جاسوسی‌های تلفنی از شهروندان، علی‌رغم مخالفت‌های عمومی، صحه گذاشته است


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.