حکم پرونده فساد بزرگ بانکی

جام جم آنلاین: سخنگوی قوه قضائیه گفت: اگر اخذ برخی استعلام‌ها طولانی نشود، حکم متهمان پرونده فساد بزرگ بانکی در فرجه قانونی و در روزهای آینده صادر می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای در نشست خبری با بیان اینکه همه این پرونده را به صورت یکجا نمی‌شد به دادگاه فرستاد، افزود:  بنابراین پرونده را تفکیک کردیم و در مرحله اول به اتهام  ۳۹ متهم رسیدگی شد که آخرین جلسه آن دیروز به پایان رسید.

وی گفت: نخستین  جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی ۲۹ بهمن پارسال بود و تا دیروز ۱۵ جلسه دادگاه تشکیل و در این مدت به اتهامات ۳۹ نفر از متهمان پرونده رسیدگی شد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه این بخش پرونده فساد بزرگ بانکی که به دادگاه رفته است بالغ بر ۲۰ هزار صفحه دارد، گفت: جلسات این دادگاه  از پنج ساعت تا ۱۲ ساعت نیز طول کشید.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین از صدور کیفرخواست ۱۸ نفر دیگر از متهمان این پرونده خبر داد و افزود: کیفرخواست این ۱۸ نفر به دادگاه رفته اما هنوز برای رسیدگی به آن تعیین وقت نشده است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم کمک بسیار شایانی برای ‌آسیب‌شناسی و اقدامات قضایی در خصوص پرونده فساد بزرگ بانکی انجام داد، افزود: این کمیسیون صدها برگ مربوط به این پرونده را برای ما فرستاد و ساعت‌ها با ما جلسه گذاشت.

محسنی اژه‌ای  گفت: ارزیابی من این است که در رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی حقیقا کار فوق‌العاده‌ و اقدامات همه جانبه‌ای انجام شده است و نمره خوب قبولی به همکارانم در این پرونده می‌دهم.

وی گفت: با توجه به تحقیقات اولیه در اهواز ابعادی از پرونده  که مشخص شد رییس قوه قضائیه احساس کرد نظارتی از ناحیه خود به صورت منسجم‌تری بر روی پرونده فساد بزرگ بانکی داشته باشد بنابراین دادستان کل کشور را به عنوان ناظر پرونده تعیین کرد.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه همکاری جدی میان وزارت اطلاعات، بازرسی کل کشور و نیروی انتظامی برای پیگیری پرونده فساد بزرگ بانکی انجام شد، اضافه کرد: سه کار به طور جدی در این پرونده دنبال شد که یک بخش آن غیرقضایی و دیگری قضایی و بخش سوم آن مشتمل بر هر دو بود.

همچنین خبرنگاری از محسنی اژه ای پرسید :خانم فائزه هاشمی در دانشگاه آزاد واحد پردیس دو ترم است که مدیر گروه است و ظاهراً به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند، با توجه به احکامی که اخیراً برای متهم صادر شده است ، آیا حق شرکت در فعالیت های فرهنگی را دارد و حکم وی کی اجرا می شود؟

وی پاسخ داد: در این که در آن دانشگاه چه اتفاقی افتاده است من نمی دانم و این حکمی که برای او صادر شده مانع از فعالیت فرهنگی است یا خیر باید آن را تعریف کرد و تعیین مصداق با قوه قضائیه نیست.
وی افزود: فعالیت های فرهنگی ممکن است تعریف خاص خود را داشته باشد که باید دید اولاً در حکم صادره به طور مشخص چه چیزی آمده است و چه معنا می شود که در این خصوص تعیین مصداق موارد آن با قوه قضائیه نیست.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: اگر بحثی درباره فعالیت مطبوعاتی مطرح می شد، این فعالیت مشخص است اما اگر کسی سالی یک یا دو بار در موضوعی مقاله می نویسد باید دید این فعالیت وی جزو فعالیت مطبوعاتی محسوب می شود یا خیر که در این خصوص تعیین مصداق با قاضی نیست و باید تعیین مصداق را به اهلش سپرد.

محسنی اژه ای افزود: اما درباره حکم وی باید گفت که این حکم در حال طی مراحل اجرایی است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.