حکیم جوادی: کشورها محدودیت دسترسی به منابع علمی را برطرف کنند

۱۳م اسفند ،

 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: یونسکو و سایر سازمان های بین المللی باید دسترسی برابر کشورها به اطلاعات و ارتباطات را تضمین نموده و از اعمال هرگونه محدودیت در این عرصه جلوگیری کنند.
 
به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،ˈ علی حکیم جوادیˈ در نشست بازنگری مصوبات اجلاس سران جامعه اطلاعاتی با عنوان ˈجوامع دانش محور، صلح و توسعه ی پایدارˈ که در مقر یونسکو در پاریس ،اظهار داشت: باید موضوع محدودیت دسترسی به منابع علمی، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه جامعه ی بین المللی قرار گیرد .
 
وی ضمن انتقاد از وضعیت نابرابر و تبعیض های موجود درعرصه ی دسترسی به منابع علمی در جهان افزود: امروزه شعارهای زیبایی مانند آموزش برای همه، اطلاعات برای همه، دسترسی همگانی به علم و منابع علمی که از سوی سازمان های مختلف مطرح می گردد.
 
حکیم جوادی تصریح کرد : این قبیل شعارها و نیز برنامه های مهم جهانی در عرصه ی علوم، اطلاعات و ارتباطات، با محدود نمودن کشورها و جلوگیری از دسترسی آنها به منابع علمی قابل جمع نبوده و باید در این ارتباط چاره اندیشی شود.
 
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به استفاده از شبکه ملی یادگیری در سطوح مختلف آموزشی در کشورمان تصریح کرد: هدف از اجرا و بهره برداری از این شبکه، اشاعه دانش و کاستن از شکاف دسترسی به منابع علمی و آموزشی میان سطوح مختلف جامعه و نیز تضمین برابری به علوم و فناوری است.
 
حکیم جوادی ادامه داد: شبکه ملی یادگیری در ایران، سه سطح آموزش در مدارس، آموزش عالی و نیز آموزش های فنی و حرفه ای را پوشش می دهد.
 
وی با اشاره به بیان موفقیت های کشورمان در عرصه هوشمند سازی مدارس و استفاده از فناوری های نوین برای تحقق شعار ˈهر خانه، یک کلاس درسˈ گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند که این امر یکی از مهمترین دستاوردهای کشور در عرصه ی آموزش و پرورش است.
 
حکیم جوادی تاکید کرد: در آموزش عالی نیز تلاش شده است با ایجاد مراکز داده های علمی، شرایط لازم برای دسترسی دانشجویان و اساتید به متون و منابع علمی و مشارکت این منابع فراهم شود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این مطلب که ایران در حال راه اندازی شبکه ی علمی کشور با پهنای یک گیگابایت است ، اظهارداشت: این امر تحولی بزرگ در عرصه به اشتراک گذاری منابع علمی ایجاد می کند که با این اقدام، دانشگاه های کشور به صورت آموزش از راه دور و یادگیری شبکه ای به یکدیگر متصل خواهند شد.
 
وی با اشاره به موضوع استفاده از شبکه ملی یادگیری در عرصه آموزش های فنی و حرفه ای افزود: با اتخاذ این اقدام، موسسات و نهادهای فعال در عرصه آموزش های مهارتی به یکدیگر متصل می شوند و در این رابطه با استفاده از شبیه سازی، در مواردی که دسترسی به کارگاه یا آزمایشگاه وجود ندارد می توان به صورت مجازی به آن دسترسی پیدا کرد.

ایستنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.