حیوان آن کسی است که به شیر می گوید حیوان/ داستان نخستین باغ وحش تهران و علاقه عجیب ناصر الدین شاه به شیر

اولین باغ وحش تهران توسط شاه شیفته غرب ناصر الدین شاه احداث شد بعد از مرگ محمدشاه و آغاز سلطنت ناصرالدین شاه باعث شد که او که شیفته الگوبرداری از غرب و تفریحات عجیب و غریب بود تصمیم بگیرد باغ وحشی برای خود ترتیب دهد و شخصا به تربیت و نگهداری انواع و اقسام حیوانات وحشی بپردازد.
به همین جهت بخشی از قصر دوشان تپه را که بر بالای تپه ای متروک و رو به کوهپایه های البرز بنا شده بود به باغ وحش اختصاص داد.

ناصرالدین شاه از هر فرصتی برای دیدار از دوشان تپه استفاده می کرد و نسبت به همه حیوانات، دلسوزی خاصی ابراز می کرد. ولی در میان همه حیوانات به شیرها علاقه بیشتری داشت. در نخستین روزهای ماه محرم، یکی از شیرهای باغ وحش بچه ای زایید و چون شاه در شهر گرفتار برگزاری عزاداری در تکیه دولت بود، نتوانست از زائو دیدن کند! ناچار برای اینکه بتواند در جریان دقیق مزاجی شیر و بچه اش قرار گیرد، دستور داد چاپار ویژه ای بین تهران و باغ وحش دایر شود و هر نیم ساعت به نیم ساعت وی را از حال آنها باخبر کند.

بچه شیر در ماه بهمن به دنیا آمد و در آن سال برف سنگینی سراسر تهران و حومه را پوشانیده بود و شاه که احساس می کرد با این وضع، رفت و آمد چاپارها با سرعت امکان پذیر نیست، مقرر داشت یک رشته سیم تلگراف به دوشان تپه کشیده و دفتر کوچکی درست مقابل قفس شیر دایر شود تا از این طریق دایم با باغ وحش در ارتباط باشد. همه کارها با سرعت انجام شد و به محض اینکه کار سیم کشی به پایان رسید متصدی مربوطه طی تلگرافی به قصر شاه اطلاع داد که کار دایر کردن ارتباط تلگرافی خیلی زودتر از آنچه که تصور می رفت، به پایان رسید.

متصدی مربوطه طی تلگرامی به قصر شاه اطلاع داد کار تلگراف تمام شده است و جوابی از ناصرالدین شاه دریافت کرد که: حال شیر خوب است؟ متصدی تلگراف جواب داد: به حمدالله حال حیوان ها خوب است. وقتی این تلگراف به حضور شاه رسید وی چنان برآشفت که متصدی تلگراف را به دشنام و ملامت گرفت و فریاد کشید: شیر حیوان نیست! حیوان کسی است که او را حیوان خطاب می کند!

می توانید ماجرای کامل اولین باغ وحش ایران را اینجا بخوانید.

۴۷۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.