خارجی‌ها خواستار تخفیف در قیمت فروش نفت ایران شدند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خسروجردی امروز در نشست خبری با تاکید بر اینکه صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی قطع نشده است، گفت: در حال حاضر برخی از پالایشگرهای کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا از تحریمهای نفتی ایران مستثنی شده اند و صادرات نفت ایران به کل کشورهای اروپایی به طور کامل متوقف نشده است.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی با اعلام اینکه در حال حاضر ایران به طور متوسط روزانه ۱٫۶ میلیون بشکه از نفت خام صادراتی خود را به پالایشگاه های اروپایی پیش فروش کرده است، تصریح کرد: تحریم و جایگزین کردن نفت خام صادراتی ایران در بازارهای جهانی کار ساده ای نبوده و حتی افزایش تولید نفت برخی از کشورهای اوپک هم نتوانسته است جایگزین نفت ایران شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به عرضه ۱٫۶ میلیون بشکه نفت مازاد توسط عربستان سعودی به بازارهای جهانی انرژی، اظهار داشت: باید برای مقابله با تحریم های نفتی سازوکار عرضه نفت توسط ایران به بازارهای جهانی تغییر کند. به عبارتی دیگر، باید به جای پالایش نفت در داخل کشور امکان فراورش آن در کشورهای خریدار نفت فراهم شود.

وی از توافق کنسرسیوم متشکل از صادر کنندگان بخش خصوصی با وزارت نفت و بانک مرکزی برای صادرات نفت خام کشور خبر داد و گفت: بر اساس این توافق ۳ جانبه، قرار شده است ۲۰ تا ۳۰ درصد نفت خام ایران توسط این کنسرسیوم خصوصی به بازارهای جهانی صادر شود.

خسروجردی همچنین در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر بی تجربه بودن بخش خصوصی برای ورود به تجارت جهانی نفت ایران، تاکید کرد: نبود تجربه دولتی در بخش خصوصی برای صادرات نفت را قبول داریم اما با استفاده از تجربیات و مشارکت کارشناسان خبره و پیشکسوت صنعت نفت این مشکل حل خواهد شد.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه دولت برای ورود بخش خصوصی به تجارت نفت باید انعطاف هایی به خرج دهد، اعلام کرد: در صنایع نفت و گاز جهان انحصار دولت‌ها در تجارت و صادرات نفت کاهش یافته و این در حالی است که نقش بخش خصوصی برجسته تر شده است.

این فعال اقتصادی از درخواست برخی خریداران خارجی نفت ایران برای دریافت تخفیف‌هایی خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون مذاکرات و چانه زنی با مشتریان خارجی نفت ایران ادامه دارد اما برخی از آنها به دلیل انگیزه های اقتصادی خواستار انعطاف و یا تخفیف‌هایی هستند.

خسروجردی همچنین در پاسخ به مهر از بیمه تمامی کشتی های حامل نفت خام ایران در آبراه‌های بین المللی توسط بیمه ایران خبر داد و اعلام کرد: همزمان با افزایش تحریم‌های بین المللی راهکارهای جدیدی برای مقابله با تحریم بیمه کشتی‌های نفتکش اتخاذ شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.