خارج کردن تومورآکوستیک نوروما از گوش و حفرۀ خلفی جمجمۀ بیمار ۵۲ ساله

فروردین ۱۴۰۳

تومور عصب شنوایی – تعادلی گوش به ابعاد ۲۵ در ۱۷ میلیمتر از کانال گوش داخلی و حفرۀ خلفی جمجمۀ خانمی ۵۲ ساله برای اولین بار در همدان با روش جراحی ترانس لابیرنتین به طور کامل و با موفقیت خارج شد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛دکتر فرهاد فراهانی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی گوش و قاعدۀ جمجمه در گفتگو با  اظهار داشت: خانمی ۵۲ ساله با علائمی همچون کاهش تدریجی شنوایی گوش سمت راست و صدای وز وز گوش بعد از انجام MRI و با تشخیص وجود تومور توسط دکتر باقری از همکاران جراح مغز و اعصاب دانشگاه شناسایی و جهت عمل جراحی تیمی معرفی گردید.

وی با اشاره به مشخص شدن تومور عصب تعادلی گوش در MRI گفت: این تومورها  خوش خیم می باشند و از عصب شنوایی – تعادلی گوش و از کانال داخلی شنوایی ایجاد می‌شوند و به سبب محل قرارگیری‌شان عوارض جدی از جمله کاهش شنوایی و گاهی کاهش شنوایی ناگهانی و صدای گوش ایجاد می‌کنند.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: اگر تومور به تدریج رشد کند از کانال شنوایی داخلی خارج و وارد زاویه پلی مخچه‌ای می‌شود و در صورت رشد بیشتر به مخچه و در مواردی ساقه مغز فشار آورده و خطرات جدی به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به تشخیص سریع این بیمار در مراحل اولیه بیماری گفت: رویکرد درمانی متخصصان بستگی به وضعیت بیمار دارد و چنانچه بیمار شنوایی کمی داشته باشد، صدای گوش فرد را اذیت کند و سن مناسبی هم داشته باشد جراحی بهترین روش درمانی است.

دکتر فراهانی افزود: در صورت خوب بودن وضعیت شنوایی، بالا بودن سن بیمار یا مساعد نبودن شرایط عمومی وی روش هایی باید به کار گرفته شود که تخریب شنوایی در آن‌ها رخ ندهد. در این حالت مریض تحت نظر قرار می‌گیرد و یا بندرت کاندید رادیوتراپی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روش درمانی در قریب به اتفاق بیماران، جراحی است گفت: تکنیک‌های مختلف جراحی با توجه به وضعیت شنوایی ،محل قرارگیری تومور و میزان گسترش آن متفاوت است.

در اکثر مواقع که شنوایی بیش از ۵۰ یا ۶۰ دسی بل افت پیدا کرده بهترین رویکرد درمانی از طریق استخوان تمپورالاست. در این روش نورواتولوژیست استخوان ماستوئید و بخش لابیرنت تعادلی را کاملاً برداشته و وارد بخش انتهایی کانال شنوایی داخلی می‌شود و با باز کردن حفرۀ خلفی مغز، مایع مغزی نخاعی را تخلیه و تومور را در خارج می‌کند.

وی با اشاره به گروهی بودن عمل جراحی و حضور جراح اعصاب افزود: مهمترین ویژگی این روش این است که چون مستقیماً وارد کانال شنوایی داخلی می شویم امکان حفظ عصب صورت بسیار بالا خواهد بود.

دکتر فراهانی روش ترانس لابیرتین را روش جراحی انتخابی در بیشتر موارد خواند و گفت: تومور عصب تعادلی گوش تومور شایعی نیست و گاهی در بعضی بیماری‌های مادرزادی نیز به صورت دوطرفه رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد میزان حساسیت این عمل جراحی گفت: رویکرد دقیق و نزدیک شدن به قسمت‌های بسیار حساس داخل مغز این عمل را حساس و دارای ریسک بالایی می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: پس از جراحی، هوشیاری بیمار در چند ساعت کامل شد و هیچگونه نشت مایع مغزی نخاعی رخ نداد و بیمار پس از هشت روز مراقبت ویژه با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.