خاطرات احمد قوام در راه چاپ/ «بچه‌های ژیواگو» مجوز نشر گرفت

غلامحسین میرزا صالح، مترجم «بچه‌های ژیواگو» در گفتگو با خبرنگار مهر، از صدور مجوز چاپ این کتاب خبر داد و گفت: این کتاب حدوداً ۶۰۰ صفحه‌ای تا حدود دو هفته دیگر از سوی انتشارات معین راهی بازار می‌شود.

به گفته وی «بچه‌های ژیواگو» درباره نقش روشنفکران روسیه و کسانی است که از کتاب «دکتر ژیواگو» اثر مشهور بوریس پاسترناک تاثیر گرفتند و بعدها در فروپاشی نظام بلشویکی این کشور نقش جدی ایفا کردند.

میرزاصالح اضافه کرد: این کتاب رمانی تاریخی از ولادیسلاو زوبوک نویسنده معروف روس و استاد تاریخ دانشگاه تمپل است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده و به ماجراهای سال ۱۹۹۰ روسیه و تغییر رژیم کمونیستی آن می‌پردازد. در این کتاب مشخص می‌شود که روشنفکران و اهل کتاب و ادبیات در روسیه مجری اصلی این تحول بزرگ بوده‌اند.

زمانی که «دکتر ژیواگو» اثر معروف بوریس پاسترناک درباره داستان انقلاب اکتبر منتشر شد، مطالعه آن تحولی اساسی در طبقه روشنفکر این کشور به وجود آورد و کسانی که آن را خوانده بودند، چشم و گوششان باز شد و به همین خاطر زوبوک از آنها به نام «بچه‌های ژیواگو» یاد می‌کند که در واقع گویای وضعیت و تاثیر متفکران روسیه در این تحول اساسی است.

غلامحسین میرزاصالح همچنین از تدوین متن کامل خاطرات احمد قوام معروف به قوام‌السلطنه نخست وزیر ایران در دوران قاجار و نیز پهلوی خبر داد و گفت: این کتاب حاوی تمامی یادداشت‌های روزنامه قوام در مدت کوتاه اقامتش در پاریس است؛ زمانی که تازه از سمت نخست وزیری، عزل و از ایران خارج شده بود.

به گفته این پژوهشگر حوزه تاریخ در این کتاب خاطرات جالبی از قوام درباره جریان ملی شدن صنعت نفت، مذاکره با آمریکایی‌ها و دیگر موارد مربوط به سیاست حکومت پهلوی در ایران آمده است.

میرزاصالح گفت: حجم این کتاب بدون مقدمه به ۵۰۰ صفحه رسیده و در آینده نزدیک از سوی نشر معین راهی بازار خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.