خاطرات شاهدان بمباران حلبچه منتشر می‌شود

سیدمحمد صادقی، مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: علاوه بر لشکر ۲۵ کربلای استان مازندران، بیش از ۱۰۰ رزمنده مازندرانی مستقر در دیگر یگان‌های عمل کننده در عملیات والفجر ۱۰، اعم از ارتشی، سپاهی و بسیجی را شناسایی کرده‌ایم.

وی با اشاره به آغاز ضبط خاطرات این رزمندگان، بر لزوم ثبت خاطرات مربوط به عملیات والفجر ۱۰ تاکید کرد و گفت: ارتش عراق در این عملیات، منطقه حلبچه را بمباران کرد و علاوه بر صدمه دیدن نیروهای ایرانی، هزاران نفر از مردم کُرد عراق هم کشته شدند. این خاطرات برای انعکاس و ماندگاری جنایات جنگی صدام در تاریخ اهمیت دارد.

مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: عواقب بمباران شیمیایی حلبچه، همچنان بین رزمندگان و مردم کُرد عراق وجود دارد و به همین دلیل، گردآوری خاطرات مربوط به عملیات والفجر ۱۰ را آغاز کردیم.

صادقی یادآوری کرد: خاطرات رزمندگان مازندرانی به صورت روایت داستانی و با قلمی روان و خواندنی نوشته خواهد شد تا مخاطبان گروه‌های سنی مختلف از آن بهره ببرند. هنوز عنوان خاصی برای این کتاب انتخاب نکرده‌ایم، اما آن را تا پایان پاییز امسال توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران چاپ خواهیم کرد.

عملیات والفجر ۱۰، در پنج مرحله و با هدف انهدام ماشین جنگی دشمن، از بیست و پنجم اسفند ۱۳۶۶ اجرا شد. سه مرحله اول آن با موفقیت اجرا شد. مردم حلبچه با آغوش باز به استقبال رزمندگان ایرانی رفتند، اما نیروی هوایی ارتش عراق در یک اقدام غیرانسانی با به کارگیری سلاح‌های شیمیایی و بمباران آن شهر، بیش از ۵ هزار نفر از مردم بی‌دفاع کردستان عراق را به شهادت رساند.

در مرحله چهارم عملیات والفجر ۱۰، نیروهای ارتشی و سپاهی ایران از دو محور شمالی و جنوبی و به قصد تصرف شهرهای نوسود، طویله و بیاره حمله کردند و توانستند ارتفاعات اطراف شهر حلبچه را تصرف کنند.

مرحله پنجم این عملیات در شامگاه ۱۳ فروردین ۱۳۶۷ در محور خرمال ـ سیدصاق آغاز شد و نیروهای ایرانی توانستند چندین ارتفاع را آزاد و مواضع خود را در شهر سیدصادق و چند روستای منطقه استحکام بخشند.

در عملیات والفجر ۱۰ شهرهای حلبچه، خرمال، دوجیله (سیروان)، بیاره، طویله و نوسود، بیش از ۱۰۰ روستای منطقه و بخشی از جاده خرمال ـ سلیمانیه و سیدصادق و ارتفاعات سورن، ریشن، گوزیل و چندین ارتفاع دیگر به دست نیروهای ایرانی آزاد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.