خاطره نگاری بهرام بیضایی از توقیف «باشو»+عکس

خاطره نگاری بهرام بیضایی از توقیف «باشو»+عکس

به گزارش شبکه ایران بهرام بیضایی کارگردان سرشناس سینمای ایران حدودا سه سالی هست که به تدریس در دانشگاه استنفورد مشغول است و طی این مدت هر از گاه گفتگوها و یادداشتهایی از او در صفحه فیسبوکی که به نام وی ایجاد شده انتشار می یابد. در یکی از تازه ترین مطالب ارائه شده در صفحه بیضایی، بخشهایی از خاطرات او درباره توقیف «باشو؛ غریبه کوچک» ارائه شده است. متن کامل این خاطره نگاری را در ادامه می خوانید:

فیلمی که به گونه ای اهانت بار توقیف شد

باید پرسید چه کسی در گوشِ چه کسی چه گفت که فیلمِ « باشو غریبه ی کوچک » پس از پنج جلسه پیش نمایشِ موفقیت آمیز و هیجان آور یکباره توقیف شد! و آن چنان هم اهانت بار ، توسطِ کسانی که معنویت رویِ پیشانی شان جا مانده بود . هفتاد و پنج مورد تغییر ! اول اینکه نمی خواستند اسمِ سوسن تسلیمی در عنوان بندی بیاید . چون ایشان زن است ! یک آقایِ ادریِ پشت میز نشین به من گفت در ابتدایِ فیلم باید هر طور شده اول اسمِ مرد بیاید که من آن را دو هزار سال بعد از مرگم هم نخواهم فهمید ! در حالی که الان عکسِ تمامِ بانوان به صورتِ تمام رنگی و بسیار از نزدیک رویِ جلدِ مجلاتِ هر روزه چاپ می شود ، اما در آگهی هایِ باشو هیچ نشانی از بازیگرِ نقشِ اول که سوسن تسلیمی باشد نیست.

بهرام بیضایی در کنار علی اصغر میرزایی(فیلمبردار) در پشت صحنه «باشو؛ غریبه کوچک»

 ۷۵ مورد ممیزی

این حذفِ شخصیت حدودِ بیست سال بر ما سایه افکند. خودِ من بیست سال در تئاتر ممنوع الشغل بودم . اما اینکه کسی که این تصمیم را می گیرد کیست و از کجا آمده ، و اصلا از این حرفه چه می داند ، موردِ اعتراضِ هیچ کس نیست . به هر حال در شرایطی شکنجه آمیز حدودِ هفتاد و پنج مورد را گفتند که باید عوض شود . من مقاومت کردم تا پس از چهار سال و نیم ، با عوض شدنِ دو مورد فیلم آزاد شد . منظورشان درست همین بود ؛ متوقف کردن! و ریشه کن کردنِ فیلمسازی که تا آن روز همه ی فیلمهایِ پیشینش توقیف بود . یکی از مواردِ اصلاحیه در تیتراژ فیلم بود که مجموعه بمب افکن هایی از راست به چپِ تصویر حرکت می کردند . و بعد از چهار سال و نیم گفتند که معنیِ این تصویر این است که ما به عراق حمله کرده ایم ! من پرسیدم یعنی چه ؟ گفتند در نقشه ی جغرافیا ما در سمتِ راست هستیم و عراق در سمتِ چپ ! بهتان بگویم هیچ منظوری جز متوقف کردنِ این فیلم در بین نبود ؛ و من می دانم چرا ! چون اگر باشو فیلمِ خوبی در نیامده بود ، توقیف نمی شد …

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.