خانم ها مراقب سرطان دهانه رحم باشند

کارشناس سلامت زنان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خانم‌های متاهل باید آزمایش پاپ‌اسمیر را بدهند تا از سلامت رحم مطمئن شوند.
به گزارش ممتازنیوز، صبیحه ضیاغم اظهار کرد: سرطان پستان و سرطان دهانه رحم(سرویکس) دو سرطان خاص زنان هستند. پیش از این متوسط سن شیوع سرطان پستان ۴۰ سالگی بود که امروز به ۳۵ سالگی کاهش یافته است و حتی در برخی افراد ۲۰ ساله نیز این مشکل دیده می‌شود. بروز این سرطان نیز افزایش یافته است.
وی افزود: نخستین کار برای شناسایی سرطان پستان معاینه فردی است که هیچ هزینه‌ای نیز ندارد. هر زن در ماه پیش از شروع قاعدگی خود را چک کند و در صورت مشاهده مورد مشکوکی به پزشک مراجعه کند. همچنین با انجام ماموگرافی از وضعیت خود آگاه شود که در صورت وجود مشکل سونوگرافی نیز انجام می‌شود.
ضیاغم تصریح کرد: سرطان رحم(سرویکس) در میان سرطان‌ها هشتمین ولی در سرطان‌های خاص زنان رتبه دوم را دارد. همه افراد ۲۵ تا ۶۰ ساله متاهل باید حداقل یک بار آزمایش پاپ‌اسمیر بدهند. این آزمایش هزینه بسیار کمی دارد و زمان زیادی نیز نیاز ندارد.
کارشناس سلامت بانوان معاونت بهداشت گفت: افزایش این سرطان‌ها علت خاصی ندارد ولی در خانم‌های متاهل، خانم‌هایی که زایمان زیاد داشته‌اند و افرادی که چندین بار ازدواج کرده‌اند بیشتر مشاهده می‌شود. هر چه آمیزش بیشتر باشد احتمال این بیماری نیز بیشتر است.
وی افزود: در سرطان سینه نیز زمینه ارثی بسیار موثر است. در حدی که افرادی که مادر یا خاله‌شان دچار این بیماری شده‌اند احتمال زیادی دارد که خود نیز دچار سرطان سینه شوند. البته استرس‌ها، دخانیات و تغذیه غیرصحیح نیز در ابتلا به این بیماری دخیل است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.