خانه آمیدا – گروه معماری کوچی

۱۹م دیماه ،

اختصاصی معماری نیوز: سیستم – دومینو- ی لوکوربوزیه که داشتن سطوح مختلف و متعدد را ممکن می سازد ، با سرعت زیادی در جهان در حال اجرا می باشد.تکرار کف در سطوح مختلف فضا را تقسیم می کند و بخش های یکنواختی ایجاد می شود. مسئله متدوال در مورد اقامتگاه های کوچک این است که کف، فضا را از هم جدا می کند و ارتباط بین طبقه اول و دوم را از دست می دهیم.

از طرف دیگر لوکوربوزیه در کتاب – پنج نکته در مورد معماری- معتقد است که معماری یک رابطه ی سه بعدی است. «پیلوت» ارتباط با طبقات پایین را ممکن می کند، « طراحی آزاد» « نمای ازاد» به ارتباط فضاهای افقی منجر می شود و فضای سبز  در سقف  با طبقات بالاتر ارتباط برقرار می کند. اما وی در مورد مقط آزاد بحثی نکرده است چرا که طراحی آزاد و مقطع آزاد، دو موضوع مقابل هم هستند، همانطور که در سیستم دومینو دیده می شود.

در ابتدای پروژه، در مورد مقطع آزاد، برای ایجاد یک ارتباط سه بعدی اندیشیدیم. با لغزاندن کف و سقف با بالا و پایین، سیستم دومینو را از نو طرح ریزی کردیم. مقطع بسیار شبیه به amida- kuji در منطقه ای در ژاپن می باشد. در طراحی Amida kuji  ابتدا خطوط عمودی (ستون ها) و سپس خطوط افقی (کف) ترسیم شوند. این دقیقا همان روشی است که در طراحی خانه آمیدا استفاده شده است. این پروژه  سرآغازی بر نوسازی سیستم دومینو می باشد.

سایت پروزه در یک منطقه مسکونی در شیزوکو ژاپن می باشد. چشم اندازی به کوه های فوجی که بلندترین کوه های ژاپن می باشد، دارد. ابتدا طبقه مسکونی را در ارتفاع ۶ متری قرار دادیم، ستون گذاری ۱۴ طبقه انجام می شود و هر طبقه عملکرد و ارتفاع متفاوتی دارد نظیر اتاق غذاخوری، آشپزخانه، اتاق خواب، پارکینگ و…  برخی طبقات چشم انداز کوه های فوجی را دارند و برخی با سطح زمین در ارتباط می باشند و برخی نیز رو به آسمان می باشند. منظره های مختلفی از فضا، در یک فضا  لایه بندی شده استو انبوهی از صحنه های زندگی را تشکیل می دهد.

هیچ دیواری در داخل بنا نقش جدا کننده ندارد، ورودی در میانه فضا واقع شده است. فضاهای عمومی ( اتاق نشیمن، غذاخوری، آشپزخانه و بالکن) در قسمت فوقانی و فضاهای خصوصی (اتاق خواب و حمام) در قسمت پایینی واقع شده اند و فردی که در اتاق غذاخوری و یا نشیمن می باشد، هیچ دیدی به حمام ندارد.

تاکید ما در این طرح بر روی کف ها می باشد. بنابراین همه دیوارهای سازه ای در خارج قرار دارند. ضخامت کف، با تیرهای فلزی هم اندازه شد (۴۵*۴۵ میلی متر) و سطح فوقانی راه پله با مصالح مشابه کف پوشانده شد تا ظاهری مشابه کف داشته باشد.











منبع: معماری نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.