خانه ای با دو حیاط

۱۹م دیماه ،

اختصاصی معماری نیوز: در طراحی این خانه قصد بر این بود که مرزهای بین درون و بیرون یک عمارت در فضای شهری هرچه بیشتر کمرنگ شود.کانسپت این خانه نمایشی از تغییر شکل طراحی فضای داخلی به سبک شرقی و زیبایی شناختی غربی است.

این بنا برای دو برادر،در دو طبقه جداگانه که به هم مرتبط است طراحی شده است.در عین حال هیچ کدام از لحاظ اقلیمی در معرض آب و هوای نا مطبوع قرار نمی گیرند.

این سکونتگاه از کانسپت دو محور صلیبی شکل بهره برده است. یک محور عمودی در طول پلان که محور سیرکولاسیون مرکزی برای طبقه همکف است و از لحاظ بصری خانه را از مقابل بنا تا دیوار انتهایی عقبی پیوند می دهد.محور افقی که فضای طراحی شده دو حیط را به هم متصل می کند،دید و منظری را در سراسر عرض زمین ایجاد می کند. ورودی اصلی بنا نیز در یک انتهای محور عرضی بنا قرار داده شده است.

فرد از محور افقی وارد بنا می شود و سپس به سمت محور عمودی هدایت می گردد.درخواست کارفرما این بود که خانه ای لوکس داشته باشد،بنابراین باید توجه می شد که برمحدودیت های این زمین زمین کوچک غلبه شود تا پروژه و در نهایت خانه بزرگتر به نظر آید.برای رسیدن به این هدف محور های صلیبی نقش کلیدی را ایفا می کنند.

راه پله  دسترسی به طبقه اول و دوم بنا دقیقا در کنار ورودی اصلی قرار گرفته است تا حریم شخصی ساکنان طبقه همکف حفظ گردد.در عین حال ارتباط بصری راه پله با طبقات مختلف خانه از طریق پنجره عمودی بلند در امتداد راه پله که به حیاط منتهی به ورودی اشراف دارد تامین می شود.

مجموعه ای از مصالح خاکی برای تاکید بر عناصر طبیعی خانه انتخاب شده است.بافت سخت سنگ و سنگفرش در قسمت اعظم طراحی محوطه بنا که شامل حیاط پشتی و حیاط مرکزی می باشد،استفاده شده است.برای ایجاد فضایی گرم و مانوس در محیط داخلی استفاده گسترده ای از چوب شده است.

معماران: Charged Voids – ar Aman Aggarwal
محال بنا: Chandigarh, India
تیم پروژه: Siddarth Gaind,Rahul Vig, Sugandha Wadhawan, Saurabh Vashist
مساحت: ۵۰۰  متر مربع
سال: ۲۰۱۲
عکس ها: Aman Aggarwal & Purnesh Dev Nikhanj





آخرین اخبار
منبع: معماری نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.