خانه های مجردی و روابط نامشروع ، بلای جان ازدواج

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز:

خانه های مجردی در تهران زیاد شده و جوانان تمایل به ازدواج را از دست داده اند.این دحالی است که مدت هاست از مقام معظم رهبری گرفته تا کارشناسان جمعیتی همه و همه نسبت به کاهش جمعیت جوان ایران هشدار می دهند.

به تازگی نیز، مرکز آمار ایران اعلام کرده که تا پایان سال گذشته از بین جمعیت ۶۳ میلیون نفری ۱۰ سال به بالای کشور، حدود ۲۲ میلیون نفر هرگز ازدواج نکرده‌اند.

بنا به این آمار ۶۳.۵ درصد این جمعیت (۳۹ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۴۴ نفر) دست‌کم یک بار ازدواج کرده‌اند که ۵۹.۱ درصد مردان و ۶۷.۹ درصد زنان را شامل می‌شود.

همچنین از جمعیت گروه سنی ۱۰ سال و بیشتر نزدیک به ۳۶.۵ درصد (۲۲ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۸۳۶ نفر) هرگز ازدواج نکرده‌اند که شامل ۴۰.۹ درصد مردان و ۳۲.۱ درصد زنان این بخش می‌شود.

مرکز آمارهمچنین  گفته است ۵۸.۲ درصد زنان و مردانی که دست‌کم یک بار ازدواج کرده‌اند همچنان در کنار همسر خود هستند.

در همین حال ۵.۵ درصد از ۶۳.۵ درصد افراد ازدواج کرده کشور همسران خود را از دست داده‌اند که ۴.۴ درصد بر اثر فوت همسر و یک درصد به دلیل طلاق بوده است.

و در آخر هم بنابر اعلام مرکز آمار ۰.۶ درصد مردان و ۱.۴ درصد زنان از جمعیت گروه سنی ۱۰ سال و بیشتر، به دلیل طلاق بی‌همسر مانده‌اند.

به این ترتیب ۲۲ میلیون نفر در کشور وجود دارند که مجردی زندگی می کنند و این خود نشان ز فاجعه ای در کشور دارد.اما چرا تمایل به ازدواج در میان جوانان کم شده است؟
بسیاری از کارشناسان مسائل مالی را در این مساله دخیل می دانند.گرانی و تورم، بالا رفتن سطح توقعات، مهریه سنگین، هزینه بالای جشن عروسی  و گرانی مسکن از عوامل اصلی کاهش ازدواج و افزایش خانه های مجردی است اما دلایل دیگری هم هستند که کمتربه آنها پرداخته شده است.

بسیاری از جامعه شناسان معتقدند؛رواج  روابط نامشروع باعث بی‌میلی جوانان به‌ویژه پسران به ازدواج شرعی و قانونی شده است.

روابطی که چندان رسانه ای نمی شوند اما روز به روز با تهاجم ماهواره ها بر تعداد آنها افزوده  می شود.

در هر حال طبیعی است که در مناطقی از کشور به علت قوی‌تر بودن باورهای مذهبی، تجانس فرهنگی بیشترو خودکنترلی قوی‌تر، چنین آسیب هایی کمتر مشاهده می شود  اما در مناطق مهاجرپذیر یا فاقد پایبندی‌های لازم به اصول اخلاقی و معنوی با پدیده‌هایی مانند رابطه‌ نامتعارف دختران و پسران  زیاد دیده می شود و این مساله به خصوص در کلانشهرها رواج دارد.

در کلان شهر ها کار به جایی رسیده است که دسترسی به فیلم‌های مستهجن در قالب لوح فشرده، اینترنت و چت کردن باعث کاهش سن بلوغ جنسی شده است.

در نتیجه  کاهش سن بلوغ جنسی، دسترسی به رسانه‌های بیگانه و نوع ارتباط گروه همسالان موجب شده که رابطه با جنس مخالف در برخی گروه‌ها به نوعی مد تبدیل شود؛‌ به گونه‌ای که حتی اگر دختری دوست پسر نداشته باشد، برای او کسر شان محسوب می‌شود! و همین امر اعتماد پسران را به دختران کمرنگ می کند و باعث می شود از یک سو خوشگذرانی میان پسران رواج یابد و از سوی دیگر دختران برای ازدواج بی اعتبار شوند.

بی تردید، خانواده‌ها و رسانه‌ها نقش مهمی در زمینه فرهنگ سازی ازدواج  ایفا می‌کنند و لازم است به گونه‌ای عمل شود که باورهای جوانان را تقویت شود و معنویت را درن خانواده‌ها گسترش یابد تا شاید جوان ایرانی بتواند با الگوهای ایرانی-اسلامی مانند قبل تشکیل خانواده دهد و از بار فساد کم شود.

منبع :هدانا


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.