خانواده؛ خمیر مایه تربیت کودک است

فروردین ۱۴۰۳

کودک در خانه و بین خانواده الگوهای کرداری و رفتاری را می آموزد که برای ادامه حیات او در محیط ضروری می باشند کودک می آموزد که چگونه به صورت اجتماعی زندگی کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ممتاز نیوز، کودکان نظاره گر رفتار پدر و مادرشان می باشند، آنهابه عینه می بینند که والدینشان چگونه با یکدیگر رفتار می کنند. درنتیجه آنها هم به تدریج نمونه های اخلاقی و رفتاری خود را از طریق بازی ، تقلید و تکرار یاد می گیرند.

در این خصوص دکتر سید مرتضی علوی اعلاء کارشناس علوم تربیتی و استاد دانشگاه می گوید: خمیر مایه تربیت کودک خانواده است، سبب این است که کودک اولین کلماتش را ازخانواده می آموزد و اولین حرکات را از خانواده یاد می گیرد یعنی تمام ایده و عقاید، رفتار، کردار و گفتار خانواده را سرلوحه تربیت خود بدون اینکه آگاهی داشته باشد، قرار می دهد.

به عنوان مثال اگر والدین به کودک بگویند این شیء سیاه است در صورتی که آن شی ء سفید باشد او نیز آن را سیاه می نامد، زیرا والدینش به او گفته اند و کودک نیز آموزش مستقیم گرفته است.

دکتر علوی اعلاء ادامه داد: این نکته تا آنجاست که کودک وارد کوچه وخیابان شده در مقابل همبازی های خود قرار می گیرد.

آن آموخته های خود را با آموخته های خارج از خانه و خانواده به یک نحو دیگری بروز می دهد. در شناخت واقعیت خود به فکر می افتد و بعد از اینکه همسالان و همبازی های خود قرار  می گیرد.
آن آموخته های خود را با آموخته های خارج از خانه و خانواده به یک نحو دیگری بروز می دهد. در شناخت واقعیت خود به فکر می افتد و بعد از اینکه همسالان و همبازی های او تکرار مکرر در گفتار دارند، اینجاست که فرهنگ کودکانه اجتماعی را با فرهنگ خانواده خود مخلوط می کند. او با آگاهی بیشتر برای خانواده توضیح می دهد و واقعیت الفاظ و گفته ها را از والدینش می خواهد تا به واقعیت پی ببرد. /


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.