خانواده‌ها تنها قربانی ازدواج خویشاوندی در جامعه نیستند

فروردین ۱۴۰۳

خانواده تنها قربانی ازدواج خویشاوندی در جامعه محسوب نمی‌شوند بلکه هزینه‌های اجتماعی، روانی تحمیل شد بر فرد و جامعه را نیز باید در نظر داشت.

عباس‌زادگان، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد ژنتیک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: ازدواج فامیلی ریسک بروز اختلالات ژنتیکی را افزایش می‌دهد و این ناهنجاری‌ها طیف گسترده‌ای دارند و شاید عقب‌ماندگی ذهنی را از مهمترین عواقب ازدواج فامیلی بدون نظارت مشاوره ژنتیک عنوان کرد. 

وی در ادامه اظهار داشت: ازدواج فامیلی در سال‌های اخیر و با فرهنگ‌سازی قربانیان کمتری را داشته است اما هنوز هم در مراجعات به کلینیک‌ها و بررسی و شرح حال بیمار و ابتلا به بیماری‌‌هایی نظیر انحراف چشم، انسداد روده، اختلال در اندام‌ها،‌ نارسایی قلب، کبد و کلیوی شاهد بروز ازدواج‌های فامیلی هستیم. 

عباس‌زادگان در ادامه گفت: این زوج‌ها در تمام مراحل حاملگی و حتی تصمیم برای بچه‌دار شدن زیر نظر پزشک باشند و با پیگیری‌های لازم از مرحله پیشگیری تا درمان و حتی پس از زایمان نیز تحت نظارت باشند. 

وی افزود: گروه‌هایی که با تشخیص پزشک معالج دارای جنین بیمار می باشند با مجوز و پیش از چهارماهگی باید با سقط درمانی نسبت به تولد نوزاد معلول اهتمام بورزند. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.