خانواده داماد در راه خانه عروس / عکسی از یک مراسم محلی

۲۹م اسفند ،

مردم ایران در چهار گوشه این کشور پهناور و باستانی، علاوه بر مراسم مشترک ملی، آیین‌های محلی خود را هم دارند.
 

تنوع و تفاوت رسم‌ها، جشن‌ها، سوگ‌ها، آوا‌ها،… و لباس‌های محلی، رنگارنگی شگفت انگیزی به زندگی مردم ایران بخشیده است.

جشن‌های عروسی، یکی از وجوه زندگی مردم کشور ماست که در هر منطقه به شکل و رسم ویژه خود برگزار می‌شود. به عنوان یک عکاس علاقمند به فرهنگ ایران زمین، در ۱۰ سال قبل، به شهر‌ها، روستا‌ها و نواحی مختلف کشور سفر و از جشن‌های عروسی بسیاری تصویر تهیه کرده‌ام.

شمال خراسان، کردستان، گیلان، مازندران، ساحل خلیج فارس، لرستان، آذربایجان و… از جمله مناطقی بوده‌اند که به آن‌ها سفر کرده‌ام و از نزدیک شاهد جشن‌های عروسیشان شده‌ام.

اگر در شهرهای بزرگ ایران، مراسم عروسی تقریباً یک شکل پیدا کرده‌اند، اما در روستا‌ها و مناطق دور افتاده، سنت‌های کهن هنوز پا برجا مانده‌اند.

از میان مجموعه عکس‌هایی که از ده‌ها عروسی در نقاط مختلف کشور گرفته‌ام، این تصویر را که مربوط به قاسم آباد گیلان می‌شود، به سبب فضای متناسب با ایام نوروز، انتخاب کرده‌ام.

در قاسم آباد، مراسم عروسی دو روز طول می‌کشد که در جریان آن مردم لباس‌های محلی خود را می‌پوشند، تمام روستا را غرق شادی می‌کنند و هرکس به سهم خود در برپایی هرچه گرم‌تر جشن می‌کوشد.

در این عکس، خانواده داماد که سینی‌هایی بزرگ از میوه، سبزه و… را بر سر گذاشته‌اند دیده می‌شوند که به سمت خانه عروس حرکت می‌کنند.

۵۷۲۴۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.