خاوری از کانادا هم فرار کرد/چرا رییس بانک ملی از خاوری شکایت نمی کند؟

نماینده دادستان با بیان اینکه رئیس فعلی بانک ملی حاضر به شکایت از خاوری نیست و اگر علت را نگوید ما علت را مطرح می‌کنیم گفت: شاید اگر این اتفاق در کشور دیگری افتاده بود برخورد شدیدتری با مسئولان مرتبط صورت می‌گرفت وزیر اقتصاد استیضاح نمی‌شود، بانک ملی از خاوری شکایت نمی‌کند وزارت امور خارجه هم کوچکترین اقدامی برای بازگرداندن خاوری نکرده است.
فراهانی نماینده دادستان در پاسخ به دفاعیات (ع.ر) اظهار داشت: کیفر خواست ۴ متهم شرکت گروه ملی فولاد ایران با لحاظ کردن همکاری آنها با مسئولان صادر شده است و همچنین اینکه مه‌آفرید بوده است که به دلایل مختلف سراغ آنها رفته است نه برعکس.

وی با بیان اینکه مه‌آفرید از علاقه و نیاز این مدیران برای ارتقا و رشد گروه ملی فولاد سوء استفاده کرده است گفت: برای این متهمان حداکثر تخفیف را دادیم و اتهام فساد فی‌الارض را در نظر نگرفتیم.

فراهانی ادامه داد: عمده نقش فساد مدیریتی این مجموعه در تهران بوده است و به همین دلیل برای آن تقاضای اشد مجازات نکردیم و مجازات آنها بین ۱۰ تا ۲۰ سال حبس متغیر خواهد بود.

نماینده دادستان افزود: (س.ک) در اظهارات خود گفته روز اول من مه‌آفرید را ندیدم بلکه (ع.ر) بود که در مهمانسرا من را دید و از عدم بروز مشکل من را مطمئن کرد و من هم مطمئن شدم که با همکاری مه‌آفرید این کار را کرده است.

فراهانی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این اظهارات معقول است ادامه داد: تیم گروه ملی فولاد با این نگاه این کار را شروع کرد که هم کارخانه رونق می‌گیرد و هم مه‌آفرید تسویه حساب خواهد کرد آقای (ع.ر) در اظهارات خود مدعی مفقود شدن اسناد امضا شده توسط خودش شد اما اینگونه نیست و به نظر ما گم نشده است چگونه ممکن است برای کوچکترین کاری سند تنظیم می‌شود اما هیچ نشانی از اسناد ۱۳۶ فقره ال سی وجود ندارد و استدلال ما این بود که پنهان‌کاری شده و دیدیم که همه آنها نزد آقای س بود هر چند همه متهمان در این زمینه اقرار دارند.

فراهانی با تأکید بر اینکه بحث ما اثبات شبکه‌ای بودن این پروسه است و نباید قبح کار پایین آورده شود تا به گونه‌ای باشد که کسی در این پرونده خودش را مقصر نداند گفت: شاید اگر در کشور دیگری بود با مسئولان ارشدی که دست به چنین کاری زده‌اند برخورد و مجازات شدیدتری می‌شد اما در اینجا می‌بینیم که وزیر اقتصاد استیضاح نمی‌شود و بانک ملی نیز بعد از گذشت ۷ ماه حاضر به شکایت نیست.

وی ادامه داد: بعد از اخطار قانونی هم که شکایت می‌کنند حاضر به شکایت از خاوری نیستند و از بقیه افراد شکایت می‌کنند زمانی هم که می‌گوییم چرا از خاوری شکایت نمی‌کنید در جواب می‌گویند نمی‌خواهیم از او شکایت کنیم.

فراهانی گفت: رئیس فعلی بانک ملی باید بیاید و بگوید که چرا حاضر نیست از خاوری شکایت کند وگرنه اگر این کار را نکند من خودم دلیل آن را اعلام خواهم کرد.

در این لحظه قاضی سراج خطاب به نماینده دادستان گفت: البته دستور پیگرد ویژه (وانتد قرمز) برای خاوری صادر شده است.

فراهانی در ادامه اظهارات خود گفت: متأسفانه هیچ وقت حتی در کوچکترین موارد هم ندیدیم که وزارت امور خارجه با مسئولان کانادایی مذاکره‌ای داشته باشند و این اظهار تأسف‌ها از بالا تا پایین‌ترین سطوح مدیریتی ادامه دارد در حالیکه اولین قدم باید صداقت و پذیرش اشتباه باشد.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.