خبرنامه ایران شناسی تدوین می شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از بنیاد ایران‌شناسی در بازدیدی که از سوی هیئت پژوهشگران بوسنیایی از بنیاد ایران‌شناسی انجام شد، این هیئت با حضرت آیت‌ا… سیدمحمد خامنه‌ای، ریاست بنیاد ایران‌شناسی، دیدار و درخصوص زمینه بسط و گسترش بیش از پیش مناسبات و روابط علمی و فرهنگی میان دو ملت به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

این دیدار با هدف آشنایی پژوهشگران خارجی فعال در زمینه ایران‌شناسی با بنیاد ایران‌شناسی و فعالیت‌های این بنیاد و پیگیری فعالیت‌های ایران‌شناسانه این پژوهشگران برگزار شده است.

بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از رئیس بنیاد ایران‌شناسی ابراز امیداوری کردند این دیدار زمینه ساز گسترش زبان فارسی در میان ملت بوسنی و تقویت ارتباطات متقابل میان دو ملت در دیگر حوزه‌های فرهنگی مشترک شود. 

وی با اشاره به وجود دو موسسه “مطالعات شرق‌شناسی” و “موسسه مطالعاتی بوعلی‌ سینا” در بوسنی، بر توسعه این مراکز تاکید داشته تا علاوه بر تحقیق و پژوهش ، تاریخ و تمدن ایران‌زمین نیز در آنها مورد پژوهش قرار گیرد و مواریث و آثار تمدنی مشترک دو ملت، (همچون تمدن آریایی)، شناسایی شود.

حضرت آیت‌ا… سیدمحمد خامنه‌ای در جهت توسعه موسسه “مطالعات شرق‌شناسی” و “موسسه مطالعاتی بوعلی‌ سینا” پیشنهاد دایر شدن کرسی تاریخ و تمدن ایران (قبل و بعد از ظهور اسلام) را دادند. 

رئیس بنیاد ایران‌شناسی با اشاره به فعالیت “موسسه شرق‌شناسی” دانشگاه سارایوو، بر محدودیت فعالیت‌های این موسسه را برای شناخت همه جانبه ایران و ایرانی متذکر شد و خاطر نشان کرد: موسسه شرق‌شناسی به موضوعات چین و ماوراءچین و زبان‌های ترکی و عربی نیز می‌پردازد و شایسته است در حوزه شناخت ایران با ارتباطات و همکاری‌های فی‌مابینی که در این زمینه صورت خواهد پذیرفت، پیش رفت. 

حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای نیز با بیان برپایی همایشی منطقه‌ای در زمینه ایران شناسی در آینده اظهار داشت: آخرین یافته‌های علمی و مقالات در زمینه موضوعات ایران‌شناسی ارائه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به تدوین خبرنامه‌ای در زمینه ایران‌شناسی، ابراز امیداواری کردند تا دامنه ارتباطات میان دو سازمان گسترش یابد. 

بنابر گفته رئیس بنیاد ایران‌شناسی خبرها تازه‌ای در زمینه باستان‌شناسی ایران وجود دارد، که دنیا از آن بی‌‌خبر است و باید پرده از این خبرها برداشت. 

وی با بیان اینکه زبان فارسی به عنوان کلید ورود به معارف و مفاهیم عرفانی و ادبیات عرفانی اسلامی است، گفت:‌ در زبان عربی شعر کمتر سروده می‌شود و ترک‌زبان و هندو به زبان فارسی شعر می‌گویند که نشان از یکه‌تازی شعر و ادبیات فارسی در عرصه مفاهیم بلند عرفانی و ادبی است.

وی در ادامه با اشاره بر اینکه در جامعه ۳۰۰ میلیونی آمریکا «مثنوی معنوی» به عنوان پرتیراژترین کتاب در آمریکا معرفی می‌شود،‌ افزود:‌ در راستای معرفی میراث گراسنگ ایرانی و زبان و ادبیات فارسی به ملت بوسنی شایسته است از ادبیاتی رقیق‌شده همچون «مثنوی ‌معنوی» مولانا بیشتر بهره جست.

همچنین در راستای فراگیر شدن زبان و ادب فارسی و آشنایی هرچه بیشتر ملت بوسنی با فرهنگ و تمدن ایرانی پیشنهاد آموزش زبان فارسی در تلویزیون و ساخت برنامه‌های تلویزیونی درخصوص آثار تمدن ایرانی و ارتباطات تمدنی ایران با بوسنی قدیم از سوی رئیس بنیاد ایران شناسی ارائه شد.

شایان ذکر است؛ نامیر کاراخلیلویچ رئیس کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشکده فلسفه دانشگاه سارایوو، احمد زلجیچ محقق و استاد مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه سارایوو و منیر درکیچ استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سارایوو از بنیاد ایران‌شناسی دیدار کردند.  
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.