خبرنگاران زبان گویای مردم هستند

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا ازمعاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‘محمد جعفرمحمدزاده’ در دیدار با اعضای اتحادیه سراسری خبرنگاران چین اظهار داشت: هر چه ملت ها بزرگ باشند، وظیفه خبرنگاران وابسته به آن ملت نیز سنگین تر وخطیر تر می شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: خبرنگاران منعکس کننده خواسته یک ملت اند و برخی خبرنگاران در دفاع از ملت خود، دست به اقداماتی می زنند که سیاستمداران از انجام آن عاجزند، چرا که خبرنگاران زبان یک ملت و سیاستمداران گاهی زبان حزب خود هستند.

محمدزاده با تشریح وضعیت رسانه ای در ایران افزود: اکنون حدود پنج هزار رسانه مکتوب، ۱۵ خبرگزاری رسمی، صدها سایت و پایگاه اطلاع رسانی مشغول به فعالیت هستند.

معاون مطبوعاتی وزیرارشاد با بیان تحلیلی از جهت گیری رسانه های نظام سلطه افزود: اکنون رسانه های بزرگ دنیا در اختیار قدرت های بزرگ است و آنچه رسانه های همچون فاکس نیوز و CCN منعکس می کنند صدای مردم دنیا نیست بلکه گویای سیاست های وزارت دفاع وخارجه امریکا بوده و در حقیقت نقش روابط عمومی آنها را ایفا می کنند.

وی ادامه داد: امروزه در هرکجا که نظام سلطه حضور نظامی داشته باشد ، رسانه های غربی وابسته یا طرفدار آن وظیفه توجیه جنایات آنان را برعهده دارند و درحالی که کودکان و مردم مظلوم در فلسطین، عراق، بحرین، افغانستان و پاکستان مورد ظلم و ستم واقع می شوند رسانه های وابسته به نظام سلطه بررغم ادعای مبارزه با تروریسم، چشمان خود را بر روی این همه جنایات و ترورها بسته و از کنار این واقعیت ها به سادگی عبور می کنند.

محمد زاده یادآورشد: رسانه های غربی به رغم اینکه به خوبی می دانند در منطقه کدام رژیم نامشروعی دارای هزاران موشک و بمب اتمی است و یا چه کشوری بلافاصله پس از دستیابی به بمب اتمی ، آن را بر سر مردم بی گناه هیروشیما فرود آورد و برغم اطلاع از ممنوعیت شرعی و اخلاقی استفاده از بمب اتم از سوی عالی ترین مقام کشور ایران، به دورغ ادعا می کنند که ایران اسلامی به دنبال بمب هسته ای است.

معاون وزیر ارشاد افزود: از نظر ما آنچه باعث تضمین امنیت برای کشورها می شود، قدرت مردمی کشورهاست و نه سلاح هسته ای و معتقدیم دستیابی به سلاح هسته ای و بمب اتمی، امنیت را برای صاحبان آن به ارمغان نمی آورد ومانع از فروپاشی آنها نمی شود .

معاون امور مطبوعاتی واطلاع رسانی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به تجربه ملت و دولت چین در گذراندن دوره تحریم توسط قدرت های استکباری، اظهار داشت: آمریکایی ها و کشور های غربی قصد دارند با اعمال تحریم، جمهوری اسلامی ایران را در مقابل خواسته های نامشروع خود، وادار به تسلیم کنند، غافل از اینکه تحریم های اعمالی در سال های گذشته، نه تنها ما را از اهداف بلند خود باز نداشته ، بلکه باعث شکوفایی ظرفیت های کشورمان شده است .

محمدزاده توضیح داد: در جهانی که قدرت های سلطه قصد دارند صدای صلح و عدالت خواهی را خاموش کنند، رسانه های کشورهای بزرگ همچون چین وظیفه دارند از تمامی توان رسانه ای خود بهره برده و این صدا را که منطبق بر فطرت بشری است، به گوش جهانیان برسانند.

محمدزاده تاکید کرد: ما انتظار داریم، همانند توسعه تجاری چین، رسانه های این کشور نیز، همپای این رشد و گسترش در نقاط مختلف دنیا حضور داشته باشند و صدای عدالت و دوستی مردم را به افکار جهانی منعکس کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ضمن دعوت از رسانه های چینی برای حضور بیشتر در ایران و منطقه، از آمادگی ایران برای تبادل هیات های خبری میان دو کشور ایران و چین خبر داد و ابراز امیدواری کرد، خبرنگاران دو کشور در طول سفرهای خبری خود، از نزدیک شاهد تحولات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دو کشور باشند.

به گزارش ایرنا، ‘سو های هه’ معاون اتحادیه سراسری خبرنگاران چین نیز در این دیدار اظهار داشت: در چین یک هزار و ۹۰۰ روزنامه، دو هزار رادیو و تلویزیون، یک میلیون نفر شاغل در بخش های مختلف رسانه ای و ۲۳۰ هزار خبرنگار فعالیت می کنند که ارتباط نزدیکی با اتحادیه سراسری خبرنگاران چین دارند.

وی به قدمت ۶۵ ساله اتحادیه سراسری خبرنگاران چین اشاره کرد و افزود: اکنون ۴۹۲ مدیر ارشد رسانه ای در بالاترین سطح این اتحادیه حضور دارند و ۱۲ معاون اتحادیه که خود از مهم ترین اصحاب رسانه ای کشور چین به شمار می آیند، مسوول اجرای سیاست های اتحادیه هستند و پنج نفر از دبیران رسانه ای اجرای برنامه ها و امور اجرایی اتحادیه را به عهده دارند.

معاون اتحادیه سراسری خبرنگاران چین، دفاع از حقوق خبرنگاران، فعالیت بر اساس اخلاق حرفه ای، تربیت خبرنگاران مستعد، برگزاری جلسات تقدیر از برترین های رسانه ای و برقراری ارتباطات بین المللی را از مهم ترین وظایف این اتحادیه برشمرد و یادآورشد: این اتحادیه با ۶۰ خبرگزاری مهم دنیا و دولت های مختلف جهان قرار داد همکاری دارد و وظیفه دارد خبرنگاران چینی را به کشور های مختلف اعزام و از خبرنگاران اعزامی کشور های دیگر در چین پشتیبانی کند.

سوهای هه با تایید تحلیل معاون امور مطبوعاتی واطلاع رسانی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی از وضعیت رسانه ای جهان و تسلط قدرت های بزرگ بر رسانه های معروف جهانی اظهار داشت: اکنون رسانه های دنیا درکنترل برخی کشور های غربی قرار دارد و ما از زمانی که شروع به اعزام خبرنگاران چینی به نقاط مختلف دنیا کردیم، بیشتر متوجه نفوذ کشور های غربی بر رسانه های دنیا از کشورهای افریقایی گرفته تا کشورهای امریکای لاتین شده ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه منبع خبری بسیاری از رسانه های دنیا را همین رسانه های غربی تشکیل می دهد که مطالبی دروغ و غیر واقعی را به افکار عمومی دنیا منتقل می کنند و حتی کشور چین نیز قربانی نحوه غلط اطلاع رسانی آنان بوده است.

معاون اتحادیه سراسری خبرنگاران چین افزود: کشور چین در راستای مبارزه با انحصار رسانه های غربی بر اخبار جهان، اقداماتی همچون اعزام خبرنگاران چینی به کانون های خبری انجام می دهد تا اخبار را به صورت مستقیم و دست اول در اختیار مردم خود قرار دهد.

سوهای هه در پایان این دیدار خواستار گسترش همکاری های خبری ایران و چین و تبادل خبرنگار به صورت کوتاه مدت میان دو کشور شد.

فراهنگ** ۱۸۸۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۷۳۱۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.