خبرنگار بی​بی​سی چهره تازهی از بن​لادن رو کرد

۱۹م آذر ،

خانواده بن لادن ۵ میلیارد دلار از صنعت ساختمان سازی به دست آوردند که بخشی از این ثروت به اسامه رسید. بن لادن مثل سایر اعضای نزدیک به خاندان آل سعود با عقاید وهابی ها پرورش یافت. یکی از جنبه های زندگی کسی که گفته می گردد به برج های تجارت جهانی در نیویورک حمله کرده است تحصیل در رشته اقتصاد و عمران و علاقه فراوان به سرودن شعر بود کتاب تازه خبرنگار بی بی سی نیز این بخش از زندگی وی را به تصویر کشیده است.

حمید اسماعیل اف، خبرنگار بخش خارجی شبکه بی بی سی انگلیس و اهل ازبکستان در رمانی که معلوم نیست از چه ژانری پیروی می کند با عنوان «یک شاعر و بن لادن» زندگی این عربستانی الاصل تحت تعقیب پلیس آمریکا را از نقطه نظرهای مختلف روایت می کند. هرچند به نظر می رسد اسماعیل اف با نوشتن این کتاب بیشتر به بررسی گسترش اسلام گرایی و به خصوص فرقه های افراطی وهابی در آسیای میانه مثل ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان می پردازد، ولی غیر عادی بودن کتابش را می توان در نوع نوشتار آن جستجو کرد.

خودش نام کتابش را رمان واقعی خطاب می کند که حوادث واقعی را در قالب داستانی روایت می کند. بخشی هایی از کتاب به بیوگرافی «بلگی» شاعر معاصر ازبکستان می پردازد که به نوعی زندگی این شاعر نوگرای ازبک را به عقاید افراطی گروههایی مثل طالبان ارتباط می دهد. بلگی تاشکند را رها می کند و در جستجوی رموز عقاید صوفی گری از گروه طالبان سردرمی آورد که در نهایت در سال ۲۰۰۱ در جنگ با نظامیان آمریکایی کشته می گردد. کتاب با فرو ریختن برج‌های دوقلو آغاز می گردد که راوی داستان در آن زمان در تعطیلات در آسیای مرکزی حضور داشت و ماجرا را از تلویزیون تماشا می کند.

در اصل وی به عنوان خبرنگار شبکه بی بی سی انگلیس در نوشته های ابتدایی کتاب بیشتر از آنکه بن لادن و طالبان را مورد هدف قرار دهد سیستم حکومتی کشورش را مورد نقد قرار می دهد که اعتقاد دارد بین افراطی گری اسلامی و دیکتاتوری قرار دارد. شاید مخاطب در نگاه اول حدس بزند نویسنده می خواهد دربارهٔ زندگی و علاقه بن لادن به شعر و شاعری بپردازد ولی در اصل منظور عنوان کتاب بررسی زندگی بلگی و ارتباطش با گروههای افراطی اسلام گرا و به خصوص شخص بن لادن است. وی اعتقاد دارد شاعر ازبکستانی به طور نزدیک با بن لادن ارتباط داشته و حتی در شعر الهام بخش یکدیگر بوده اند…

گاردین/ ۹ دسامبر/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.