خبرنگار روابط عمومی شما نیست!

مدیر گروه فرهنک و اندیشه رادیو ایران در توصیف خبرنگاری گفت: خبرنگاری یعنی آمیزه شور و شعور، یعنی عشق به حقیقت و روایت راستین آن.

یدالله گودرزی (مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران)، در گفت‌وگویی با ایسنا به مناسبت روز خبرنگار، گفت: نخست روز خبرنگار را به خبرنگاران عزیز که راویان راستین حقیقت و واقعیت هستند تبریک می گویم و یاد شهید محمود  صارمی را که همشهری من بوده و مظلومانه در راه رسالت خبرنگاری خود شهید شده است را گرامی می دارم.

گودرزی عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها و مدیران، خبرنگاران را موید و روابط عمومی خود می‌خواهند و از چالش و پرسش گریزانند ازاین رو خبرنگاران مستقل و حقیقت نگار را برنمی تابند.
ضروری است خبرنگاران آگاه و خبره، کار خود را با وجدان کاری، اشراف و دلسوزی انجام دهند و مسوولان و مردم هم بدانند وجود و تلاش این قشر، حیاتی و ضروری است وگرنه فضایی خاکستری و غبارآلود ایجاد می شودو هرج و مرجی مثل فضای مجازی پیش رو حاکم می شود.

او با اشاره به اینکه خود نیز تجربه خبرنگاری دارد، گفت: سعی کرده‌ام به تلاش و فعالیت خبرنگاران احترام بگذارم و اعتماد کنم، اگر ایرادی هم دیده ام از برخی کم تجربگی‌ها و ناخبرگی‌ها بوده است. به نظر من، هر کسی را بهر کاری ساختند.  بعضی‌ها هر کاری هم کنی توان کار اقتصادی ندارند و اگر سرمایه ای دراین فضا بیاورند آن را به باد می دهند، بعضی برای کارمندی ساخته شده اند، بعضی هم سر پرشوری دارند که می توانند خبرنگار شوند، اما لازم است قبل از آن تبحر و تخصص لازم را به دست آورده و کارشناس باشند و کارشناسانه و آگاهانه به چشم‌انداز کاری خود نگاه کنند.

این مدیر رادیویی با بیان اینکه اگر مسوولان دانا و آگاه به ضرورت اطلاع رسانی بوده و خبرنگاران هم کارشناس و دلسوز باشند می توان به بازتاب مشکلات مردم و حل آنها امید داشت، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما مثل برخی از کشورها، خبرنگاران کارکشته، حرفه ای و صاحب‌نظر کم داریم. در برخی از کشورها، خبرنگار حرفه ای، در حد یک نماینده و یا یک وزیر، قدرت تاثیرگذاری دارد اما در کشور ما به دلیل مشکلات متعدد خبرنگاری، اغلب خبرنگاران بعد از چند سالی فعالیت، آن را رها می کنند و به دنبال کارهای کم خطرتر و سودآورتر می روند و عرصه خبرنگاری از وجود غول‌ها و کارکشته‌ها تهی می‌شود.

گودرزی در پایان گفت: خبرنگاران در کشور جایگاه دشوار و پرتنشی دارند و با سختی‌های فراوان می کوشند وظیفه‌شان را به انجام برسانند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.