خبرهای تازه از مریخ نورد

دانش > فضا
دانشمندان ناسا اعلام کردند که پیوند مغز “کنجکاوی”، مریخ نوردی که ۱۰ روز است روی سطح مریخ فرود آمده با موفقیت انجام شد و این آزمایشگاه سیار برای نخستین گردش خود در سیاره سرخ آماده می‌شود

  1. یکی از اولین تصاویر ارسالی از مریخ نورد ناسا پس از فرود در سیاره سرخ

    یکی از اولین تصاویر ارسالی از مریخ نورد ناسا پس از فرود در سیاره سرخ

  2. تصویر ارسالی کنجکاوی از سطح مریخ

    تصویر ارسالی کنجکاوی از سطح مریخ

به گزارش خبرگزاری مهر، طی روزهای آغازین این هفته مهندسین ناسا نرم افزار پرواز کنجکاوی را به روز کرده و رایانه‌های اصلی و پشتیبان‌ آن را از حالت فرود به حالت سطح تغییر دادند. این تغییرات که از آن با عنوان پیوند مغز برای کنجکاوی یاد شده بود چهار روز بررسی‌های علمی آن را که به سرعت پس از لحظه فرودش در مریخ آغاز شده بود، به تعویق انداخت.

براساس اعلام محققان، این فعالیت‌ها از روز سه شنبه ۲۴ مرداد ماه به عنوان نهمین روز از حضور این مریخ نورد در سیاره سرخ از سرگرفته شد چرا که انجام این پیوند مغز موفقیت آمیز بوده است.

مایک واتکینز از آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا اظهار داشت: این پیوند بدون هیچ مانعی انجام شد.

واکتیز افزود: به عنوان بخشی از فرآیندهای بررسی، متصدیان کنجکاوی ابراز امیدواری کرده‌اند که این مریخ نورد بتواند ظرف چند روز آینده روی چرخ‌های خود حرکت کند.

کنجکاوی مهمترین ویژگی مأموریت آزمایشگاه علمی مریخ ناسا است که با بودجه ۲٫۵ میلیارد دلاری کار می‌کند و قصد دارد به بررسی این مسئله بپردازد که آیا سیاره مریخ از زندگی میکروبی برخوردار است یا خیر. کنجکاوی برای رسیدن به این پاسخ به تجزیه و تحلیل سنگ‌های مریخی و خاک‌های آن با ۱۰ ابزار مختلف علمی می‌پردازد.

گروه آزمایشگاه علمی مریخ ناسا علاقمند است که به بررسی تشکیلات زمین شناسی در مریخ بپردازد، چرا که ویژگی‌های منطقه نزدیک فرود کنجکاوی نشان دهنده وجود آب در زمان‌های باستان در مریخ بوده است اما هدف اصلی کنجکاوی دامنه کوه شارپ است، قله اسرار آمیز ۵٫۵ کیلومتری که از دهانه برخوردی گیل سربه فلک کشیده است.

لایه‌های بسیار این کوه آماری از شرایط درحال تغییر مریخ است که شاید به یک میلیارد سال یا بیشتر برسد. فضاپیماهای مریخی پیشتر از وجود خاک رس و سولفات در دامنه این کوه خبر داده بودند و این امر نشان می‌دهد که قسمت‌های پایین این کوه در زمان‌های قدیم در معرض تماس با آب قرار داشته است.

دامنه این کوه در ۸ کیلومتری محل فرود کنجکاوی است. این مریخ نورد باید از یک تپه شنی عبور کرده تا به این منطقه برسد و در این مسیر توقف‌هایی برای بررسی سنگ‌ها نیز خواهد داشت.

کنکجاوی روزانه می‌تواند ۱۰۰ متر را بررسی کند، بنابراین رسیدن به کوه شارپ برای کنجکاوی اندکی زمان بر خواهد بود.


RSS

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مسیح:

    خوابید خبر های جدیدتر از کیوریاستی رسیده لطفا بروز کنید
    سلام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.