خبرهای تازه از پروژه افشا شده دولت آمریکا برای کنترل کاربران اینترنت

۲۰خردادماه،

فضای سایبر > روندها– ممتازنیوز:
مقامات قضایی آمریکا دوشنبه پرونده‌ای را علیه ادوارد اسنودن (Edward Snowden) کارمند پیشین آژانس امنیت ملی این کشور به جریان انداختند. کاری که اسنودن انجام داده به یک رسوایی برای آمریکا تبدیل شده است.

او پیش تر اعتراف کرده بود که اسرار فوق محرمانه مربوط به کنترل حساب های کاربران اینترنت و جمع آوری اطلاعات از سوی آژانس امنیت ملی را افشا کرده است.

وی می‌گوید: «از محل کار اجازه داشتم هر مکالمه‌ای را که می خواهم شنود کنم و هر اطلاعاتی را راجع به شما یا حسابدارتان به قاضی یا حتی، اگر از من می خواستند به رییس جمهوری ارایه کنم.»

  • گزارش گاردین / گردآوری اطلاعات میلیون‌ها شهروند در دستگاه جاسوسی آمریکا

به گزارش یورونیوز؛ اسنودن، یک جوان بیست و نه ساله است که فعالیت فوق محرمانه دولت آمریکا در اختیار مطبوعات قرار داده است. وی اکنون در هنگ کنگ به سر می برد و احتمال دارد که مقامات قضایی آمریکا خواستار استرداد او شوند.

Edward Snowden

یکی از نمایندگان هنگ کنگ می‌گوید: به نظرم بهتر است او هنگ کنگ را ترک کند، به این سبب که ما با آمریکا قرارداد دوجانبه داریم و ناچاریم به تعهداتمان عمل کنیم. برعکس آنچه احتمالا آقای اسنودن تصور می کرد، هنگ کنگ محل امنی نیست.

در مقابل بعضی دیگر از حقوقدان ها معتقدند که هنگ کنگ می تواند محل امنی برای این افشاگر بیست و نه ساله باشد.

یک استاد حقوق عمومی می گوید: «احتمالا آمدن به هنگ کنگ تصمیم خوبی بوده است، ما مقررات حفاظتی خوبی در برابر استرداد داریم و در صورتی که مساله سیاسی باشد دادگاهها حفاظت مناسبی می کنند. در عین حال که نظام قضایی ما کسانی را که تقاضای پناهندگی می کنند مورد حفاظت قرار می دهد.»

به گفته اسنودن برنامه دولت آمریکا از سال ۲۰۰۷ آغاز شده است. بر این اساس اطلاعات صوتی، تصویری و نوشتاری کاربران ۹ شرکت بزرگ اینترنتی در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

  • سرورهای ۹ شرکت بزرگ در کنترل سیا و اف بی آی است
  • آژانس امنیت ملی آمریکا کنترل و شنود مکالمات تلفنی را توجیه کرد

یاهو، گوگل، فیسبوک، اسکایپ، یوتیوب، مایکروسافت، پالتاک و آ او ال، از ابتدای این برنامه با دولت آمریکا همکاری کرده‌اند و شرکت اپل نیز پنج سال بعد به این پروژه پیوسته است.

دراپ باکس نیز قرار بود بزودی در این برنامه مشارکت کند، اما توییتر هرگز حاضر نشد اطلاعات کاربرانش را در اختیار دولت آمریکا قرار دهد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.